Az Ar 196 egy hajfedlzeti feldert hidropln. Gyrtst 1936-ban kezdte el az Arado replgpgyr, 1937-tl a Kriegsmarine standard replgpe, feldert, knnybombz, s tengeralattjr-vadsz feladatkrkben.
A Nmet Haditengerszet 1933-ban kezdte el egy megfelel hajfedlzeti feldert replgp keresst. Rvid keress utn a Reichsluftfahrtministerium (Birodalmi Lgikzlekedsi Minisztrium) a Heinkel He 60-as ktfedel gpe mellett dnttt.
1935-re vilgoss vlt, hogy a He 60-as kialaktsa hinyos, krtk a gyrtt a modell kicserlsre. Ennek lett az eredmnye a Heinkel He 114. Az els prototpus meghajtsrl a Daimler-Benz DB 600-as 12-hengeres motorja gondoskodott, de az anyagi lehetsgek korltozottsga miatt a gyrtsra kerl verzit a BWM 132 egysoros csillagmotorjval szereltk fel. A hasznlat sorn azonban kiderlt, hogy a konstrukci csak kevssel mlja fell a He 60-ast s vzi kezelhetsge is szrny. Kisebb vltoztatsokkal kilenc prototpus kszlt, de ezek csak a problmk kis hnyadt tudtk orvosolni, nem javtottak a repl kezelhetsgn. A tengerszet vgl megvlt a repltpustl, amiket Romninak, Spanyolorszgnak s Svdorszgnak adtak el.
Az RLM 1936 oktberben elkezdte a He 114-es tpussal val felvltst. Az j repl egyetlen megktse a BMW 132-es motor volt, a gyrtk egy- illetve iker-sztalpas konfigurcikkal is jelentkezhettek. Az irnyad vltozatok a Dornier, a Gotha, az Arado s a Focke-Wulf gpei voltak. A tenderen a Heinkel gyr is indult a He 114 tpussal.
Az Arado ltal ksztett modell kivtelvel az sszes gp ktfedeles volt, ez jobb eslyeket adott az Aradnak. Az RLM ngy prototpust rendelt a gyrttl, de mivel alapveten konzervatv felfogs uralkodott a replgp tervezs tern, a minisztrium kt FW 62-t is rendelt tartalk lehetsg gyannt. Azonban gyorsan vilgoss vlt, hogy az Arado sokkal hatkonyabb, mint a Focker-Wulf 62 V-1 s V-2 prototpusa.
Az Arado 196 prototpusait 1937 nyarra szlltottk le, V-1 (els repls 1937 mjusa) s V-2 iker-sztalpas vltozat, mint "A" modell, V-3 s V-4 egy-sztalpas vltozat, mint "B" modell. Mindkt modell tkletes vzi landolsi kpessget mutatott, vgl az "A" vltozat kerlt gyrtsba. Egy vgs V-5 prototpus kszlt 1938 novemberben, a vgs vltoztatsokkal.
Tz A-0-ik modell kszlt el 1938 novemberben s decemberben, egyetlen MG 15-s gppuskval a hts lsnl. t hasonl B-0-s vltozat kszlt a fldi tmaszpont csapatoknak. Ezt kvette hsz A-1, ennek gyrtsa 1939 jniusban kezddtt, mely elegend volt a felszni erk elltsra.
1939 novemberben a gyrts tllt egy nehezebb A-2 tpusra. A replt ellttk felfggesztsi pontokkal, kt 50 kg-os bomba szlltsra, kt 20 mm-es MG-FF gpgyval a szrnyakon s egy 7,92 mm-es MG 17-es gppuskval a motorburkolat alatt. Ezt az A-4 tpus vltotta 1940 decemberben. A vgs verzi az A-5 volt, j rdikkal, piltaflke mszerekkel, s a hts gppuskt a tovbbfejlesztett Mg 81Z-re cserltk. Az tpusokbl sszesen 541 kszlt, 1944 augusztusnak vgig.
|