A repülőgép-anyahajó hidroplánok szállítására alkalmas hajótípus volt a múlt század első felében. A hidroplánokat a hajón szálították és javították. Mivel a hajó leszállófedélzettel nem rendelkezett, így a hidroplánokat daruval emelték le a hajó fedélzetéről a vízre és onnan emelkedtek a levegőbe. A hidroplánok a küldetésük után a vízre szálltak le és onnan a hajóra daruval emelték fel. A hidroplánokat a hajó fedélzetén lévő hangárban tárolták.
Az első repülőgép-anyahajók csak pár darab hidroplánt volt képesek szállítani, a későbbi típusok már 30-40 darabot is szállítottak. Az oroszok a forradalom éveiben folyami repülőgép-anyahajókat is alkalmaztak, melyeket uszályokból álakítottak át. Az uszályokat egy vontatógőzős húzta, melyre pár ágyút felszereltek.
Ez a hajótípus 1912 és 1947 között szolgált különböző országok haditengerészeteinél, így például az Egyesült Királyság, Németország, Oroszország és az USA haditengerészeténél.
A repülőgép-anyahajó kifejezést helytelenül használják a repülőgép-hordozók megnevezésére is. |