Kzel 109 vvel az els ballonfelszlls utn Magyarorszg is belpett a ballontulajdonosok sorba. Az Osztrk-Magyar Monarchiban a sgorok mr elbbre jrtak a replsben. Mi is az segtsgket vettk ignybe s tlk vsroltuk els ballonunkat is. A Magyar Aro-klub 1902. mrcius 2-n alakult meg s mjus 1-n szllt fel a Turul, az els ballon Magyarorszgon. A korabeli sajt -korabeli helyesrssal- gy rt az esemnyrl:
"Budapesten a lghajzsi ksrletekhez val csatlakozs szempontjbl alakult meg a 'Magyar Aro-klub'. Czlul tzte ki a tudomnyos kutatst; nevezetesen rszt vesz a nemzetkzi meteorolgia munklatokban. Trekedni fog arra is, hogy a lghajzst haznkban meghonostsa s megkedveltesse. Mrczius 2-n alakult meg Budapesten az j klub, a melynek vdnksgt Lipt Szalvtor fherczeg vllalta el, a ki Bcsbl tbb lghajzst tett 'Meteor' lggmbjvel.
A Magyar Aro-klub rdekes mkdst azzal kezdte meg, hogy mjus elsejnek reggeln a Margit-sziget sportteleprl kt flszllst rendezett lghajval. Egyiket Lipt Szalvtor fherczeg 'Meteor' gmbjvel. A margit-szigeti nneply programmjt gy llaptottk meg: Grf Szchenyi Bla koronar, a klub elnke, megksznte a fherczegnek a vdnksg elfogadst. Auguszta fherczegn megkeresztelte a a magyar klub lggmbjt 'Turul' nvre. Apr, irnymutat ballonok felbocstsa. A fherczeg ballonja : a ' 'Meteor' elindult. A ballont a fherczeg maga vezette. Kisretben grf Majlth Lszl frendihzi tag, tovbb Krl Sndor tzrfhadnagy, a klub egyik kapitnya utaztak. A klub ballonja : a 'Turul' is elindult. A ballont ifj. Tolnay Lajos, a klub els kapitnya vezette. Utitrsai : a bcsi katonai lghajs-intzet parancsnoka, Hinterstoisser Ferencz szzados s Lisznyai Dam Tihamr mszaki tancsos, a klub alelnke. Szerencss utazs utn a 'Turul' Tura kzsg mellett, Lipt Szalvtor fherczeg hajja pedig Hatvannl szllt le. Az utasok vasuton trtek vissza Budapestre." [Vasrnapi jsg]
A Turul els 10 replse 1902-ben:
1. mjus 1. Bp. - Tura, 4040 m-es magassg
2. mjus 17. Bp. - zd, 3030 m-es magassg
3. mjus 30. Bp. - Ipolysg, magassg ismeretlen
4. jnius 5. Bp. - Szabadszlls, magassg ismeretlen
5. jnius 16. Szeged - Lukovistye (Gmr mellett), magassg ismeretlen
6. augusztus 3. Bp - Rimaszombat, magassg ismeretlen
7. Bp. - Biatorbgy - Krnye, ahol a leszlls, 5 perc idzs s kt utas kiszllsa utn a ballon elrte az 5520 m-es magassgot, majd Csallkzben ismt leszllt.
8. oktber 2. Bp. - Palcfld, magassg ismeretlen.
9. oktber 19. Bp. - Rimcz, magassg ismeretlen.
10. oktber 26. Bp. - Kirva - Bucs, magassg ismeretlen.
Meg kell emlteni, hogy a Turulhoz kapcsoldik az els s eddig egyetlen tragikus magyar ballonos baleset is. A srga-zld gmbt a Liptvrosi Gzgyr udvarn tltttk fel, ahol 1903-ban baleset is trtnt vele: a szlben kitpte magt a kteleit tart munksok kezbl, s nekivgdott a gyrpletnek. A haj egyik utasa, Orddy Pl fldbirtokos kiesett a kosrbl s meghalt.
Kt v alatt a Turul sok-sok replst hajtott vgre orszgszerte, de nem lvn hazai trsa a levegben, nem volt kivel versenyre kelnie. A Magyar Aro Club segtsgl hvta a kor msik nagy tallmnyt, az automobilt. Az els replsnek msodik vforduljn megrendeztk az els automobilos lggmbldzses versenyt.
|