A repülőgép - mint minden más motorizált közlekedési eszköz - tele van furcsa, sokszor félelmetkeltő zajjal, zörejjel. A Brussels légitársaság fedélzeti magazinjában ezeket a hanghatásokat magyarázza meg utasainak, hogy felkészülten, aggodalmak nélkül élvezhessék az utazást.
Indulás előtt a fedélzeti fények és a légkondicionáló egy rövid időre leáll, majd újraindul.
Ne aggódjon: ez csak azért történik, mert átkapcsolják a repülőgép energia ellátását a külső generátorról a gép saját, belső generátorára.
Gurulás közben a szárnyak hátsó része mozogni kezd.
Ne aggódjon: ez fékszárny, melyet felszállás és leszállás előtt a pilóták állítanak be - emelkedés közben fokozatosan húzzák alaphelyzetbe, süllyedésnél pedig újra kiengedik.
Közvetlenül felszállás után zaj hallatszik a fedélzet padlója alól.
Ne aggódjon: ez a futómű, ami ilyenkor húzódik be géptestbe. Leszállás előtt ugyanezt a hangot fogja hallani, amikor a pilóták kiengedik a futóműveket.
Emelkedés közben a hajtóművek hangja fokozatosan csökken.
Ne aggódjon: a motoroknak teljes tolóerejükre csak a felszálláshoz van szükségük, amint az emelkedés csökken a teljesítményt a pilóták fokozatosan csökkentik. A süllyedés szintén alacsony teljesítményen működő hajtóművekkel történik.
Emelkedés alatt változó erejű zúgás hallatszik.
Ne aggódjon: ez a fékszárnyak fokozatos visszahúzásának a hangja. Hasonló hangot fog hallani leszállás előtt, amikor a fékszárnyakat a pilóták beállítják a landoláshoz.
Légörvényben a szárnyvégek le-föl mozognak.
Ne aggódjon: a szárnyak rendkívül rugalmasak, így a legkomolyabb turbulenciával is megbirkóznak.
Villanófények látszódnak az ablakon keresztül.
Ne aggódjon: ezek a szárnyvégeken található helyzetjelző lámpák, melyek fényét a felhők visszaverik. A villámlás hasonlóképpen jól látszódik éjszaka, de ez nem azt jelenti, hogy közel lenne a vihar. Általában a vihar magja távolabb van a géptől, csak azért érzékelhető közelinek, mert a sötét éjszakában jobban látszódik a fénye.
Földet érés után süvítő hang hallatszik, sokszor erősödő motorhanggal együtt.
Ne aggódjon: ez a sugárfék, mely megfordítja a hajtóművekből kiáramló levegőt ezzel lassítva a repülőgépet. |