Az utazómagasság elérése után, a kapitány lekapcsolja a biztonsági övek használatát jelző tablókat, a személyzet pedig megkezdi az utasok fedélzeti kiszolgálását.
Ha a repülés körülményei szükségessé teszik, a kapitány az utazás további részében bármikor bekapcsolhatja az övek használatára figyelmeztető tablókat. Javasoljuk, hogy saját biztonsága érdekében, a repülés teljes időtartama alatt tartsa bekapcsolva övét!
A fedélzeti kiszolgálás a légitársaságtól, a repülés hosszától és az osztályoktól függően eltérő. Első osztályon az étkezés forró törlőkendők kiosztásával kezdődik, majd aperitif és mogyoró, illetve a főétel és meleg péksütemény szervírozásával folytatódik. Italszerviz, kávé és tea kínálása másfél óránál hosszabb utaknál kétszer is történik.
A turistaosztályon a repülési idő hosszától függően meleg vagy hideg főételt és péksüteményt szolgálnak fel - italszerviz első osztályhoz hasonló módon történik.
A fedélzet hátsó részében található nagyobb, illetve egy elől kialakított kisebb konyha teszi lehetővé, hogy az utasok hideg és meleg étel-ital kiszolgálása az egész út során biztosítva legyen.
Speciális, például vegetáriánus vagy kimondottan gyermek ételt akkor tud a személyzet felszolgálni, ha az utas előzetesen, már a jegyvásárlásnál jelzi ilyen szándékát.
Alacsony árú, "fapados" légitársaságok esetében a fedélzeti kiszolgálás térítés ellenében, készpénzes vagy hitelkártyás vásárlással történik. A társaságok többségénél meleg étel fogyasztására nincs lehetőség - szendvicset, kávét, teát és édességeket lehet a fedélzeten vásárolni.
Hol, mit szolgálnak fel?
A repülőgépeken típustól függően több mosdóval egybeépített toalett is található, melyek biztonsági okokból elsősorban utazómagasságon használhatók. Az európai járatok többségénél egy ilyen helyiség a fedélzet elején, kettő pedig a végén található - szabad illetve foglalt állapotukat jelzőfények mutatják.
A repülési idő eltöltésében segíthet a repülőgépek fedélzeti szórakoztató rendszere. Ez a rövidebb útvonalakon közlekedő gépek esetében legtöbbször filmvetítést jelent, amit az ülések feleteti képernyőkön nézhet végig az utas.
Hosszabb távon közlekedő tengerentúli járatok szórakoztató rendszere nem csak a filmvetítést támogatja. A 8-10 órás repülés alatt az utasok üléseik karfájába szerelt távirányító segítéségével több film- és zenecsatorna között is válogathatnak.
A képernyők a szórakozáson kívül fontos információs feladatot is betöltenek. A felszállás előtt ezeken vetítik le a biztonsági bemutatót, repülés közben pedig többször látható rajtuk a repülés útvonala és fontosabb adatai (helyi idő, magasság, sebesség, külső levegő hőmérséklete).
Az ülészsebekben található fedélzeti magazin a légitársaság ingyenes információs kiadványa, amelyből számos hasznos és érdekes hírt, információt tudhat meg az utas. A fedélzeti magazin minden ülészsebben megtalálható és leszállás után elvihető.
A legtöbb alacsony árú, "fapados" légitársaság gépén nincs fedélzeti szórakoztató rendszer, de az ülészsebekben megtalálható az ingyenes fedélzeti magazin.
Az utazás során a repülőgép kapitánya is tájékoztatja az utasokat. Felszállás után üdvözli a fedélzeten utazókat, bemutatkozik, bemutatja elsőtiszt kollégáját, ismerteti az úti célt, az útvonalat, a várható menetidőt és végül a célállomás időjárás előrejelzését. Ha a repülés körülményei megengedik az út során többször is figyelmet kér és informálja az utazókat a repülés aktuális állapotról.
A pilóták felszállás előtt részletes tájékoztatást kapnak az aktuális, illetve az előre jelzett meteorológiai helyzetről, a repülőgépek radarjai pedig már messziről képesek észlelni a veszélyes légköri jelenségeket. Az utazás során mégis előfordulhat olyan helyzet, amikor repülőgépnek át kell repülnie egy-egy olyan területen, ami befolyásolja a repülés nyugodt menetét. Ilyen jelenség a géptest sokszor erős remegésével járó turbulencia, melyet a föld felszínéről felszálló meleg légáramlatok okoznak. A turbulens légtéren való átrepülés azonban semmilyen problémát nem okoz a repülőgép szerkezetébe, ami a legnagyobb remegés többszörösének biztonságos elviselésére is alkalmas.
Ha elkerülhetetlen egy turbulens légtéren való átrepülés, a kapitány jelzi ezt az utasoknak és bekapcsolja a biztonsági övek használatát jelző tablókat. |