Amint a kabinajt bezrdott, az utasok elfoglaltk helyeiket, elhelyeztk csomagjaikat s bekapcsoltk biztonsgi veiket, megkezddhet a replgp gurulsa, a kifutplya megkzeltse. Ez az id a repltrtl, a gp parkolsi helytl s forgalomtl fggen hossz is lehet, ezrt a biztonsgi bemutatt sokszor mr a gurul gpen tartja meg a szemlyzet.
A vrakoz replgpeket klnleges kiszolgl jrmvek, gynevezett push-back kocsik toljk htra, mivel a replgpek nerejkbl nem tudnak htrafel menni. A piltk ezalatt az id alatt indtjk be a hajtmveket s kezdik meg a felszllshoz szksges belltsok elvgzst.
Felszlls eltt az utasksrk mg egyszer ellenrzik a kabin llapott, majd a kapitny utastsra k is elfoglaljk helyeiket, a fedlzet elejn s htuljn. Ha a gp megkapja a felszllsi engedlyt, a fedlzeti fnyek elhalvnyulnak, a replgp kigurul a felszll plyra s megkezddik az utazs. A piltk felgyorstjk a replgpet, majd a megfelel sebessg elrse utn lassan felemelik a gp orrt s elkezdik a kezdetben meredek emelkedst.
Az eurpai tvonalakon gyakran kzleked, rvid s kzp hattvolsg replgpeknek (pl. Boeing 737-es, Airbus 320-as) megkzeltleg 260 km/h a felszllsebessge s sokszor tbb, mint 130 mter/perc sebessggel is emelkednek.
A szksges fordulk elvgzse utn egyre kevsb meredeken emelkedik tovbb a gp, amg vgl szinte szrevehetetlenl elri a legtbbszr 10 000 mter krli utazmagassgot. Itt, ahol a ritka levegnek ksznheten jval kisebb a lgellenlls amit a fldn, ri el az idelis 800-900 km/h utazsebessget. |