A csomagok elhelyezése és az ülőhelyek elfoglalása után a személyzet ellenőrzi az utaslétszámot, majd a vezető utaskísérő megkezdi az utastájékoztatást. Elsősorrban a járatot üzemeltető légitársaság anyanyelvén, majd angolul illetve, úti céltól függően, egy harmadik nyelven is tájékoztatja a fedélzeten tartózkodókat a repülésről. Ismerteti a járatot üzemeltető légitársaságot, közös üzemeltetésű járat esetében a partnert, illetve partnereket, a repülőgép típusát és az úti célt. Informálja az utasokat a várható repülési időről, majd bemutatja a kapitányt és a személyzetet.
A legtöbb repülőgépen ma már (csak) két pilóta teljesít szolgálatot: a járat kapitánya és az elsőtiszt. A légiutaskísérők száma a gép típusától, az út hosszától és az utasok számától függ, legtöbbször azonban 2-6 utaskísérő szokott a fedélzeten dolgozni. A vezető legiutaskisérő koordinálja a fedélzeti munkát, ő tartozik felelősséggel a kapitánynak a normál és vészhelyzeti eljárások végrehajtásáért.
Felszállás előtt minden repülőgépen biztonsági bemutatóval készítik fel az utasokat egy esetleges vészhelyzetre. A bemutatót az utaskísérők tartják vagy a fedélzeti képernyőkön vetítik le.
A bemutató során ismertetik a biztonsági övek működését, az oxigénmaszkok és a mentőmellények használatát valamint, megmutatják a gép vészkijáratait, majd felhívják az utasok figyelmét, mikor és milyen eszközöket használhatnak a repülés során. |