A nemzeti légitársaságok gépein a fedélzet első néhány sora legtöbbször a komfort (business) osztályon utazóknak van fenntartva. Ez az osztály magasabb kényelmi funkciókat biztosít, mint a turista (economy) osztály, de csak drágább repülőjeggyel lehet itt utazni.
Az üzleti utasok elsőként szállnak be gépbe és leszállás után is elsőként hagyhatják el a repülőgépet. A fedélzeten welcome drink (legtöbbször pezsgő vagy narancslé) illetve újságok kínálásával fogadja őket a személyzet. Az utazás során a szekciót függöny választja el a turista osztálytól, amit csak a biztonsági bemutató valamint a fel- illetve leszállás alatt húznak szét. A repülés teljes időtartama alatt az üzleti és a turista osztályt külön utaskísérők szolgálják ki.
Az alacsony árú, "fapados" légitársaságok nem alkalmaznak utasosztályokat repülőgépeiken, ezért sűrűbb üléselrendezést tudnak kialakítani, ami több utas szállítását teszi lehetővé. A Malév Boeing 737-700 típusú repülőgépén 26 ülést helyeztek el az üzleti, 93 ülést pedig a turista osztályon, így összesen 119 utas tud a fedélzeten helyet foglalni. Az EasyJet alacsony árú, "fapados" társaság hasonló típusú gépén nincsenek külön osztályok, így akár 149 utas is felszállhat a fedélzetre.
Európai járatok esetében nagyon ritka a három-osztályos kabinkialakítás, de a tengerentúli útvonalakon sok ilyen repülőgép teljesít szolgálatot. Ezeken a gépeken a légitársaságok a komfort és turista osztályon felül egy még magasabb kényelmet nyújtó első osztályt is működtetnek. |