A repülőgép fedélzetére lépve légiutaskísérők (legtöbbször a vezető és egy beosztott utaskísérő) fogadják az utasokat és ellenőrizik beszállókártyáikat. Nemzeti légitársaságok gépein és számos alacsony árú, "fapados" társaság járatán minden utasnak előre foglalt, fix ülőhelye van, ami a beszállókártyán is fel van tüntetve és természetesen csak az adott útirányra érvényes. Működnek olyan alacsony árú, "fapados" légitársaságok is, ahol elsősorban a beszállási idő lerövidítése végett, nincs az utasoknak előre meghatározott ülőhelye. Ilyen járatok estében a megérkezés sorrendjében, szabadon történik az ülőhelyek elfoglalása.
Ha a szabad helyfoglalás következtében egyenetlenül töltődne fel a fedélzet, a súlyponti helyzet miatt a légiutaskísérők megkérik az utasokat, hogy üljenek más helyre.
Az ülőhelyek az üléssorok fölött található azonosítók alapján könnyen megtalálhatók, de szükség esetén az utaskísérők is szívesen segítenek a helyfoglalásban.
Helyfoglalás
A repülőgép fedélzetére lépve légiutaskísérők (legtöbbször a vezető és egy beosztott utaskísérő) fogadják az utasokat [1] és ellenőrizik beszállókártyáikat. Nemzeti légitársaságok gépein és számos alacsony árú, "fapados" társaság járatán minden utasnak előre foglalt, fix ülőhelye van, ami a beszállókártyán is fel van tüntetve [2] és természetesen csak az adott útirányra érvényes. Működnek olyan alacsony árú, "fapados" légitársaságok is, ahol elsősorban a beszállási idő lerövidítése végett, nincs az utasoknak előre meghatározott ülőhelye. Ilyen járatok estében a megérkezés sorrendjében, szabadon történik az ülőhelyek elfoglalása.
Ha a szabad helyfoglalás következtében egyenetlenül töltődne fel a fedélzet, a súlyponti helyzet miatt a légiutaskísérők megkérik az utasokat, hogy üljenek más helyre.
Az ülőhelyek az üléssorok fölött található azonosítók alapján könnyen megtalálhatók, de szükség esetén az utaskísérők is szívesen segítenek a helyfoglalásban.
Az üléssorok számokkal, az egyes ülések betűkkel vannak azonosítva a fedélzeten. Az európai útvonalakon nagyon gyakori keskenytörzsű gépeken egyfolyosós üléselrendezést alkalmaznak - gép első ajtaján keresztül a fedélzetre lépve egy folyosó vezet végig a repülőgépen, a turista (economy) osztályon jobbra és balra is három-három ülés található.
Az A és az F jelzésű ülések az ablak mellett, a C és a D jelűek a folyosó mellett találhatók. Azokon a gépeken ahol van komfort (business) osztály vagy az első néhány sorban csak két-két ülés található, A, C illetve D, F jelzéseket használnak.
Az egységes jelölésnek köszönhetően az A és az F ülések mindig ablak mellett, a C és a D ülések pedig mindig a folyosó mellett találhatók.
Több légitársaság (pl. Lufthansa, KLM, SWISS) a babonás utasokra való tekintettel nem használ 13-as sorszámot az ülések azonosítására. Ez persze nem azt jelenti, hogy a 12-es és a 14-es sor között ülések nélküli hely található, az üléssorok ilyenkor is egymást követik, csupán a számozás ugrik a 12-es után 14-re.
Külön ültetési szabályok vonatkoznak a vészkijárati sorra, melyek azért különlegesek, mert a gép oldalán található, szárnyakra nyíló vészkijárati ablakok mellett találhatók. Közvetlenül a vészkijárat mellett ülő utasokat már helyfoglalásnál tájékoztatja egy legiutaskísérő, hogy különleges helyen ülnek , ezért szükség esetén, a személyzet kérheti a segítségüket. Ha ezt a felkért személy nem vállalja el, akkor az utaskísérők keresnek egy olyan utast, aki segítségükre tud lenni.
A vészkijárati üléssor előtt lényegesen nagyobb a sortávolság, ami vészhelyzet esetén a repülőgép gyors vészkiürítését segíti. Ebbe a sorba kisbaba, gyermek, terhes nő és idős személy nem ülhet, valamint nem lehetnek csomagok az ülések alatt illetve az ülészsebben. |