A fekete doboz az elsősorban repülőgépeken használatos adatrögzítő berendezés köztudatban elterjedt megnevezése. Újabban hajókon és vonatokon is alkalmazzák.
A gyakorlatban az eszköz sohasem fekete, hanem narancssárga vagy piros festést kap a könnyebb megtalálhatóság érdekében. Külső anyaga erős, tűzálló és többrétegű azért, hogy igen durva behatásoknak is ellenálljon és megvédje a benne tárolt érzékeny berendezéseket. Katasztrófa esetén a rögzített adatok alapján pontosan vizsgálhatók a baleset körülményei és lehetséges okai. A repülőszakmai hivatalos neve FDR azaz Flight Data Recorder (repülési-adatrögzítő). Régebben az FDR-el párhuzamosan külön eszközként szerepelt a CVR vagyis a Cockpit Voice Recorder (pilótafülke-hangrögzítő) is, de mára ez a két eszköz egyetlen adatrögzítő egységgé vált, amely egyaránt képes rögzíteni a pilótafülkében elhangzottakat, illetve a repüléssel kapcsolatos adatokat (pl.: magasság, sebesség, stb) és ezek mellett a konkrét repülőgép-specifikus technikai adatokat is (pl.: hajtóművek és egyéb rendszerek állapota).
A fekete doboz kifejezés egy másik (az eredeti) értelmezésében a következők szerint definiálható: „Absztrakt módon egy rendszert, amelyről modellt akarunk készíteni, fekete doboznak (black box, ang., fekete doboz) tekintünk, ami azt is jelenti, hogy a szerkezetét nem ismerjük. Hogy ezt megismerjük, véletlen vagy meghatározott jeleket, bemenőjeleket közlünk a dobozzal, és a hatást a kimenőjeleken figyeljük vagy mérjük meg. E jelek vizsgálatából matematikai módszerek segítségével meghatározható a kapcsolatukat leíró átmeneti függvény.” (Idézet a kibernetika szócikkből.) |