A hbor a zeppelineknl alkalmazott technikt is jelentsen elrevitte a katonasg egyre emelked ignyeinek kvetkeztben. A hbor vge fel a Zeppelin gyr, mely tbb telephelyet ltestett Nmetorszgszerte, nhnyat a frontokhoz jval kzelebb, mint Friedrichshafen, kpess vlt 200 m hossz, vagy mg ennl is hosszabb lghajkat pteni, 56 000-69 000 m³ trfogattal. Hasznos terhelsk 40-50 tonna lett, s 100-130 km/h sebessgre lettek alkalmasak, meghajtsul t-hat, egyenknt 195 kW-os (260 LE) Maybach motort hasznltak.
Az ellensges replgpekkel s a fnyszrkkal val tallkozs elkerlse cljbl a zeppelinek egyre magasabbra (akr 7600 m-ig) tudtak emelkedni, s egyre nagyobb lett hattvolsguk is. Pldul a bulgriai Jambol bzis LZ104 "L 59" 1917 novemberben parancsot kapott, hogy erstsknt csapatokat szlltson Nmet Kelet-Afrikba (ma Tanznia). A lghaj az erstssel ksn rkezett, jelentst kapott, hogy a nmet csapatok veresget szenvedtek az angoloktl, gy vissza kellett fordulnia. sszesen 6757 km-t tett meg 95 ra alatt, s ezzel megdnttte a tvrepls akkori rekordjt.
Ehhez a technikai fejldshez jelents mrtkben Zeppelin egyetlen komoly versenytrsa, a mannheimi Schtte-Lanz lghajgyr is hozzjrult, noha ezt a szerept sokszor albecslik. Br az lghajik soha nem vltak ismertebbekk, Schtte professzor sokkal tudomnyosabb hozzllsa a lghajtervezshez tbb fontos jtst eredmnyezett, melyeket ksbb a Zeppelin trsasg is tvett.
Ilyen volt pldul az ramvonalas cseppforma, az egyszer, mgis jl mkd kereszt alak farokszerkezet (mely a sokkal bonyolultabb doboz-szerkezet vezrskokat vltotta fel), az egyedi kzvetlen hajts motor gondolja, a vadszgpek ellen hasznlt gppuska-llsok s a gzszellztet tengelyek, melyek biztonsg cljbl eltvoltottk a tbblet hidrognt. |