Ferdinand von Zeppelin grf az 1870-71.-es porosz-francia hborban szemtanja volt annak, hogy a francik postai kldemnyeket szlltottak lggmbkkel. Az amerikai polgrhborban is alkalmaztak lggmbket, miutn Zeppelin grf megismerkedett ezekkel a hbors tapasztalatokkal, s korn (52 vesen) nyugalomba vonult a katonasgtl, komolyan kezdett foglalkozni az irnythat lghaj gondolatval. Tbbfle megoldson dolgozott egyidejleg, a replgp jvbeli fontossgt is tekintetbe vette. Miutn Schwarz Dvid meghalt, mieltt sikeres replst tudott volna vgrehajtani lghajjval, megvsrolta szabadalmt, s ennek koncepcijbl sokat tvett.
1895. augusztus 31-n Zeppelin szabadalmat kapott, amely mr a vgleges konstrukci legtbb elemt tartalmazta. Az egyik szokatlan, korbban nem ismert elv az volt, hogy tbb fggetlen ballont tervezett sszekapcsolni mintegy vonatknt. A szabadalom megnevezse Lenkbarer Luftfahrzug (vagyis: „kormnyozhat, levegben kzleked vonat”).
Az a szakrti bizottsg, melyhez benyjtotta a terveket, kevs rdekldst mutatott irnta, gy a grf knytelen volt sajt forrsai felhasznlsval megvalstani elkpzelst. 1898-ban megalaptotta a Gesellschaft zur Frderung der Luftschiffahrt („trsasg a lghajzs elsegtsre”), sajt 800 000 mrka megtakartott tkje tbb mint felnek felhasznlsval. Mszaki vezetnek Theodor Kobert, majd ksbb Ludwig Drrt vlasztotta.
Az els zeppelin ptse 1899-ben kezddtt Friedrichshafen mellett a Bodeni-t Manzell-blben fellltott sz hangrban.
Ezt a helyszint azrt vlasztottk, hogy a felszlls bonyolult mvelett knnyebb tegyk, ugyanis az sz hangrt knnyen lehetett szlirnyba forgatni. A 128 m hossz LZ1 jelzs prototpus lghajt kt 10,6 kW (14,2 ler) teljestmny Daimler motor hajtotta, melyek a lghaj alatt, egyms mgtt helyezkedtek el. A kormnyzshoz felhasznltak egy ellenslyt, melynek helyzete a kt motor-gondola kztt llthat volt. Az LZ a tpusjelben a Luftschiff Zeppelin = Zeppelin lghaj rvidtse.
Az els zeppelint a Bodeni-trl 1900. jlius 2-n bocstottk fel. Ez a repls mindssze 18 percig tartott, mivel az ellenslyt mozgat mechanizmus eltrtt. A javts utni prbareplsek igazoltk a koncepci helyessgt, (a msodik s harmadik repls 1900 oktberben zajlott le) s a francia La France lghaj 6 m/s-os sebessgi rekordjt +3 m/s-al megdntttk. Ezek az eredmnyek azonban nem nagyon gyztk meg a tovbbi lehetsges feltallkat. Mivel kimerltek a grf pnzgyi tartalkai, arra knyszerlt, hogy sztszereltesse a prototpust s eladja fmhulladknak, majd 1901-ben felszmolta vllalkozst.
Nagymrtkben a repls szerelmesei tmogatsnak ksznhet, hogy Zeppelin vllalkozsa msodik (majd harmadik) lehetsget kapott, s sikerlt vgl megnyugtatan biztonsgos s gazdasgos megoldsokat kifejleszteni.
A segtsg adomnyokbl, egy kln erre a clra szervezett lott jvedelmbl, tbb alaptvny pnzbl, egy Zeppelin grf felesge tulajdonban lv ingatlanra felvett jelzlog klcsnbl, valamint magnak Zeppelinnek 100 000 mrks hozzjrulsbl llt ssze. Ebbl a tkbl sikerlt megpteni az LZ2-t, mely elszr s utoljra 1906. janur 17-n szllt fel. Miutn mindkt motor meghibsodott, knyszerleszllst hajtott vgre az Allgu hegysgben, ahol a lehorgonyzott lghaj javthatatlanul megsrlt egy viharban. Az LZ3-ba beptettk az LZ2 felhasznlhat alkatrszeit, s ez lett az els valban sikeres zeppelin, mely 1908-ig 45 lgit alatt sszesen 4398 km-t replt. Ettl kezdve a nmet hadsereg is rdekldni kezdett az j eszkz irnt, megvsrolta az LZ3 lghajt s tnevezte Z I-nek. Ez a pldny iskolalghajknt szolglt 1913-ig, amikor is elavuls miatt leszereltk.
A hadsereg az LZ4-et is meg kvnta vsrolni, de eltte ragaszkodott egy 24 rs prbareplshez. Mialatt ezt a kvetelmnyt teljestettk, Stuttgart mellett Echterdingenben tmenetileg leszlltak. 1908. augusztus 5-n dlutn, a rvid pihen alatt egy vihar eltpte a horgonyt. A lghaj nekitkztt egy fnak, kigyulladt s gyorsan porrgett. Senki nem srlt meg komolyan, br a szerelk, akik a motort javtottk, csak mersz ugrssal menekltek meg. Ez a szerencstlensg bizonyra a Zeppelin program vgt jelentette volna, ha csak nem indul meg egy tmeges spontn adomnyozsi hullm, melynek eredmnyekpp 6 096 555 mrka impozns sszeg gylt ssze. Ez lehetsget adott Zeppelin grfnak, hogy megalaptsa a Luftschiffbau Zeppelin GmbH-t (Lghajpt kft.) |