Zeppelin konstrukcijnak legfontosabb jellemzje a hosszanti tartkbl s gyrkbl kialaktott merev fmvz. Ennek a fe lptsnek az elnye, hogy sokkal nagyobb teher felemelsre s sokkal tbb s ersebb motor beptsre alkalmas, mint a nem merev pts lghajk, melyeket az egyetlen ballonban uralkod kismrtk bels tlnyoms feszt ki a kvnt alakra.
Az els zeppelinek hossz henger alakak voltak, kpos vgzdssel s vezrskokkal. Az 1. vilghbor alatt a konkurens Schtte-Lanz Luftschiffbau vllalat fejlesztseinek eredmnyekppen a zeppelinek alakja a jlismert cseppformt vette fel, s azta kereszt alak vezrskot alkalmaztak majdnem minden lghajn. Ezen a kls hjon bell tbb elklntett, a levegnl knnyebb hidrogngzzal tlttt ballon, vagy „cella” helyezkedett el. A nem merev lghajk csak egyetlen ballonnal rendelkeznek. A hajtst tbb, a vzhoz kvlrl mereven hozzerstett belsgs motor ltta el. Az irnytst a motorok teljestmnynek egymstl fggetlen vezrlsvel, illetve reverzlsval (ellenkez irnyba hajtsval) s a fggleges s oldalkormnyokkal hajtottk vgre.
Viszonylag kismret flkket ptettek az utasok s a szemlyzet rszre a vz hts rszben, de a nagy zeppelinekben nem ez volt az egyedli, emberi tartzkodsra sznt rsz, gyakran szlltottak embereket vagy terhet a lgellenlls cskkentse cljbl a vzon bell. |