Az A–10 Thunderbolt II (magyarul „Mennydrgs” II) szubszonikus sugrhajts csatareplgp, melyet a 1970-es vekben az Amerikai Egyeslt llamokban fejlesztettek ki, elssorban a szovjet harckocsik mennyisgi flnynek ellenslyozsra
A csatareplgp vdelmt a piltaflkt krbevev pnclkazamata (titn „frdkd”) biztostja, illetve a fontosabb rendszerek, hajtmvek, vezrskok, kormnyrudazat duplzva, triplzva vannak s a gptrzs klnbz helyein vezetik vgig azokat, hogy egyetlen tallat ne tudja mkdskptelenn tenni mindet. Orosz elemzs szerint az A–10 vdelmnek leggyengbb pontjai a pilta magas „panorms” lshelyzete a polikarbont kabintet alatt s az amerikai gp alacsony (kb. 680 km/h) sebessge, ami miatt tbb idbe telik a lgicsaps utn elhagynia a harcteret, ezalatt knnyebb eltallni. A gyakorlatban az iraki hadszntren kevs gp veszett el bevetsen, a j kilts viszont nagyban segtette a piltkat a clok megtallsban, mivel ebben mszeres tmogatsra nem szmthattak.
A „Warthog” („varacskos diszn”) becenven emlegetett replgp ugyanis amerikai szemszgbl – szndkosan – igen primitv sznvonal fedlzeti rendszerekkel rendelkezik, pldul sem robotpilta s kormnyer-cskkent, sem helymeghatroz rendszer s jjellt nem szerepelt az eredeti kiptsben. Mszerei hagyomnyos raszmlapos kialaktsak, alumnium srknyszerkezete nlklzi a fejlett kompozit anyagokat, ami mind a knny karbantarthatsgot s srlsllsgot szolglta.
A–10A szembl. Jl lthat az aszimmetrikusan beptett orrfut
Br az A–10-et ideiglenes tpusnak terveztk, az els iraki hbor utn a levltsra vgrehajtott ksrletek kudarcot vallottak, mivel a pnclozatlan F–16 vadszbombz fldkzelben harcolva tl sebezhetnek bizonyult s knny szerkezete sem viselte el tartsan a GAU–8 gpgy kontnerbe szerelt vltozatnak tbbtonns reakcierejt.
|