A TS–8 Bies Lengyelorszgban kifejlesztett s gyrtott motoros gyakorl s kikpz replgp. A lengyel lgierben alkalmaztk gyakorl s kikpz feladatokra 1957-tl az 1970-es vekig. Ez a replgp volt a msodik vilghbor utni els, teljes egszben lengyel fejleszts, sajt konstrukcij replgp.
A replgpet a Jak–11 s a TS–9 Junak 3 levltsra fejlesztettk ki, a piltk sugrhajts replgppel trtn replst megelz motoros alapkpzs cljaira. A replgp fkonstruktre Tadeusz Sotyk volt (nevnek kezdbetjbl ered a TS tpusjelzs). A tervezsi munklatok 1953-ban kezddtek, az els prototpus 1955. jlius 23-n emelkedett elszr a levegbe. 1957-ben ez a prototpus Andrzej Ablamowicz piltval a kategrijban hrom rekordot lltott fel. A msodik prototpust bemutattk az 1957-es prizsi replgpkilltson.
1957-ben a varsi PZL–Okcie vllalat legyrtott a tpusbl egy 10 db-os ksrleti szrit TS–8 BI jelzssel. Ennek javtott, mdostott vltozatbl, a TS–8 BII-bl a WSK–Mielec 1958-tl 1960-ig 229 db-ot gyrtott. Ezt kveten mg egy 10 db-os, javtott avionikval elltott sorozat kszlt TS–8 BIII tpusjellel. A replgp sszes vltozatbl – a kt prototpust is beleszmtva – 251 db-ot gyrtottak.
A lengyel lgiernl az 1960-as vek msodik felben, a TS–11 Iskra sugrhajts gyakorl replgp megjelensekor kezdtk kivonni a szolglatbl. A lgiertl kivont gpek kzl kzel 100 db-ot lengyel replklubok kaptak meg, ahol mg az 1970-es vek vgig alkalmaztk ket. 2 db-ot Indonzinak adtak el. Nhny pldnya mg ma is zemkpes llapotban van.
A replgpet a kikpz s gyakorl feladatokon tl mreplsre s mrepl-kikpzsre is hasznltk, alkalmas volt tovbb a rossz ltsi vizsonyok kztti mszeres repls gyakorlsra is.
|