A Tu–104 (NATO-kdja: Camel) a szovjet Tupoljev-terveziroda kthajtmves, kzepes hattvolsg, sugrhajts utasszllt replgpe. Az els szovjet sugrhajts utasszllt replgp (a brit de Havilland Comet, a kanadai Avro Jetliner s a francia Caravelle utn a vilg negyedik sugrhajts utasszllt replgpe), a vilg msodik sugrhajts gpe, amelyet utasforgalomba is lltottak.
Az 1950-es vek elejn a szovjet polgri lgi forgalom csak kis kapacits lgcsavaros utasszllt replgpekkel rendelkezett. A szovjet vezets a Tupoljev-tervezirodt bzta meg egy modern utasszllt megtervezsvel. A Szovjetuni Minisztertancsa 1954. jnius 11-i hatrozatban adott utastst a tervezirodnak a gp kifejlesztsre, de a gyakorlati munka mr korbban elkezddtt. A terveziroda a Tu–16 bombzbl kiindulva kezdte el a replgp fejlesztst. A gp kezdetben a Tu–16-ra hasonltott. Ngyszgletes ablakai voltak, mint a Comet korai vltozatnak. A gpet nyomsprbnak vetettk al. A szilrdsgtani szempontbl kedveztlen ngyszgletes ablakokat azonban hamarosan kerekre cserltk, mg az els felszlls eltt. A gp j, szlesebb, tlnyomsos trzset kapott, mely 50 utas elhelyezsre volt alkalmas. A szrnyat, hajtm- s futm-gondolkat, valamint a vezrskokat s a futmveket a Tu–16-tl vettk t. A Tu–16 kzpszrnyas elrendezst az utaskabin miatt megvltoztattk, a szrnyak a trzs als rszhez csatlakoztak. A prototpust a Harkovi Replgpgyrban ptettk meg. Els felszllst 1955. jnius 17-n hajtotta vgre Harkovban (ma: Harkiv, Ukrajnban). Az els prototpus mg fkernyvel is fel volt szerelve, melynek segtsgvel a gp 400 m-en bell kpes volt megllni.
A sorozatgyrts a Harkovi Replgpgyrban (GAZ–135) indult el, de egyes tpusvltozatokat a kazanyi (GAZ–22) s az omszki (GAZ–166) replgpgyrak is gyrtottk. Az els sorozatgyrts pldny 1955. november 5-n emelkedett elszr a levegbe Harkovban. A kvetkez vben, 1956-ban llt szolglatba a Szovjetuniban. A harkovi s az omszki gyr 1957-ben kezdte el gyrtani a nagyobb szlltsi kapacits, 70 szemlyes Tu–104A vltozatokat. A kazanyi gyr pedig a 100 szemlyes Tu–104B vltozatot ksztette. A sorozatgyrts 1960-as befejezsig sszesen 201 db Tu–104 gpet ptettek.
A sorozatgyrts sorn tbbszr modernizltk. Az eredetileg beptett Mikulin AM–3 gzturbins sugrhajtmvet elbb nagyobb tolerej RD–3M, majd RD–3M–500 tpusakra cserltk. A vltoztatsoka rintettk a navigcis berendezseket is.
Els klfldi bemutatkozsra 1956-ban kerlt sor, amikor Nyikita Hruscsov egy Tu–104-esen utazott nagy-britanniai ltogatsra, ltalnos meglepetst kivltva nyugaton, dbbenetet kivltva a szovjet repltechnikval kapcsolatban.
|