A MiG–21 (oroszul: МиГ–21; NATO-kdja: Fishbed) a Szovjetuniban, a Mikojan–Gurjevics Tervezirodban (OKB–155) az 1950-es vek msodik felben kifejlesztett teljesen fmpts, flhjszerkezet, deltaszrny, behzhat futmvel, gzturbins sugrhajtmvel, utngetvel, hermetikusan zrhat kabinnal, katapultlssel elltott, egyszemlyes, elssorban frontvadsz feladatkrre kifejlesztett kis hattvolsg, merevszrny replgptpus.
Az 1950-es vek els felben, az egyszeres hangsebessg 1947. oktber 14-ei tlpse s a koreai hbor utn, a fejlett orszgok pilti egy j, kis ssztmeg mellett nagy teljestmny vadszreplgp kifejlesztst javasoltk, ami a kvetkez konfliktusban biztostja nekik a lgiharc sikeres, eredmnyes megvvst. Termszetesen a konstruktrk s politikusok is j clt tztek ki maguk el: a hangsebessg ktszeresnek tlpst. A MiG–15 ltal kpviselt szemlleti irnyvonal a MiG–19-ben cscsosodott ki, a nyilazott szrny elrte vgs korltait. Igaz ugyan, hogy a Szuhoj terveziroda mg fejlesztett ezzel a szemllettel (Szu–7, Szu–9), de a MiG-iroda gyakorlatilag befejezte a nyilazott szrny replgpek tervezst s gyrtst, s ezzel j, jratlan tra lpett. Az j gp alapjt eredetileg a MiG-19 szolgltatta volna, azonban ennek tbbszri tptsvel sem sikerlt elrni a 2 Mach sebessget: 1954-ben felszllt a Je–1-es, 1955-ben az 55 fokra nyilazott szrny, 3800kp (38 kN) tolerej RD-9 hajtmves Je–2-es prototpus Gregorij Moszolov berepl pilta vezetsvel, de a kitztt clt tovbbra sem rtk el. A Je–2 prototpus 2. pldnya, a Je–2A jabb, nmileg ersebb Mikulin hajtmvet kapott, az AM–11-et (ksbb R–11 lett a neve). Ezt G. A. Szedotov replte elszr 1956. februr 14-n. A Je–4 prototpus 1955 jniusban egy j, forradalminak szmt deltaszrnyat kapott. A Je–4 tesztreplsei azonban hatalmas kudarcot okoztak, a gp lassabb volt eldeinl, aminek elssorban a gyenge hajtm volt az oka. Egy j, az eddigieknl lnyegesen ersebb hajtm kifejlesztse vlt szksgess, amit a Tumanszkij-terveziroda idvel teljestett is. A 2. deltaszrny prototpusba, a Je–5-be is a Je–2A RD–11 hajtmvt ptettk be. Ez 1956. janur 9-n kezdte meg a replsi teszteket V. A. Nyefedov bereplpiltval. A gp 17 650 m-re emelkedve elrte az 1970 km/h-s sebessget. Azonban sok problma akadt, pldul nem volt megfelel a gp keresztirny stabilitsa, valamint az zemanyag fogyaszts sem volt kielgt. A tovbbi fejlesztseknek ksznheten azonban sikerlt a hangsebessg ktszeresnek tlpse. A prototpus els nyilvnos bemutatkozsa a Szovjet Replk (?Lgier?) Napjn trtnt 1956 jniusban, a Moszkva melletti Tusino repltren. 1958-ra elkszlt egy jabb prototpus, amit mg 2 db kvetett. Ezek katonai jelzse Je–6–1, Je–6–2 s a Je–6–3 lett (NATO kdneve Fishbed A), hajtmvk pedig az j Tumanszkij R–11–300 lett. A Je–6–1-gyel 1958. mjus 20-n kezdtk meg a bereplst Nyefedov piltval. A bereplsi program jl haladt, de a hetedik tesztrepls alkalmval a gp hajtmve 1800 m magassgban lellt, ami tbbszri indtsi ksrletre sem indult jra. A pilta a katapultlsi parancs vgrehajtsa helyett a knyszerleszlls mellett dnttt, melynek sorn a fldtl 1,5–2 mterre a gp oldalra dlt, majd a fldet rs utn felborult s 200 m-es csszs utn kigyulladt. A tzet sikerlt gyorsan eloltani, de a kimentett pilta nhny ra mlva belehalt srlseibe. A vizsglat kidertette, hogy a hajtm-jraindtshoz szksges zemanyag rendszer a benne keletkezett magas hmrsklet, majd annak ellevegsdse miatt zemkptelenn vlt. A gp felborulst az okozta, hogy a tartalk rendszer elektromos kormnya rzkenyebb volt mint az elsdleges hidraulika rendszer, ezrt a pilta tl nagy kormnymozdulatokkal vezette a gpet, korriglsra a fld kzelsge miatt mr nem maradt ideje. A 2. s 3. prototpust ennek megfelelen tptettk, majd a 2. gp 1958. szeptember 15-n folytatta az flbeszakadt tesztsorozatot. Bereplpiltja Mikojan megbzsbl Konsztantyin Kokkinaki volt. A 15. repls utn a roml idjrs miatt Moszkva melll dlre, Krasznovodszkba telepltek. A bereplsi programot a 46. replssel fejeztk be. A 3. gp decemberben rkezett Krasznovodszkba, ezzel folytak a fegyverrendszer-tesztek. A 61. repls utn a tpust sorozatgyrtsra alkalmasnak nyilvntottk s megkapta a MiG–21F tpusjelzst. A katonai jelzse Je–6, gyrtmnyjelzse pedig „72” lett. Azonnal megkezdtk az els 30 db megptst, ami 1959-ben el is kszlt. 1960-ban a gorkiji 21. szm gyr (GAZ–21) 69 db-ot gyrtott, de ez mr az F–13-as volt.
A tpus sok mdostson, fejlesztsen ment keresztl, mialatt kora egyik legflelmetesebb, a Varsi Szerzds (VSZ) tagllamainak elsdleges vadszreplgpv fejldtt, a katonai repls egyik meghatroz mrfldkve lett. Feltnt a hideghbor minden „forr” pontjn. Feltnt Vietnam, Afganisztn, a Kzel-Kelet, zsia valamint Afrika egn is, a NATO elsdlegesen lekzdend vadszgp tpusv vlt. Eredmnyessge a szovjet lgvdelmi rendszerek elvbl fakadan nem tekinthet kifejezetten jnak, kora ms tpusaival szembeni kudarcai gyakran a nem szovjet zemeltet llomny kikpzettsgi foknak s motivltsgnak, illetve nem az elektrotechnikai rendszerekben mutatkoz egyre nagyobb szovjet htrnynak tudhat be, hanem annak, hogy a szovjet rendszer a fldrl kapott parancsok teljestsre plt.
Az altpusokat a Szovjetunin kvl a VSZ tagllamban, Csehszlovkiban, valamint Indiban s Knban is gyrtottk. A Szovjetuni 3 gyrban a gyrts 28 ve alatt 30 altpust fejlesztettek ki, amik a Fld 48 orszgban teljestettek szolglatot, st, nhnyban mg ma is teljestenek. Legyrtott darabszma miatt kirdemelte a „legnagyobb darabszmban gyrtott gzturbins sugrhajtmves vadszreplgp” cmt.
|