A MiG–17 (NATO-kdja: Fresco) a Szovjetuniban a Mikojan–Gurjevics-tervezirodban kifejlesztett els genercis sugrhajts vadszreplgp. 1952-ben lltottk szolglatba, Lengyelorszgban s Knban is gyrtottk. Klnbz vltozataibl tbb mint 10 000 db kszlt.
A MiG–17 tervezse 1949-ben kezddtt az OKB–155 tervezirodban. Az els prototpus 1950-ben szllt fel elszr. A replgpet a korbbi, sikeres konstrukcinak bizonyult MiG–15 tovbbfejlesztsvel alaktottk ki, szerkezete nagyrszt megegyezik azzal. A legjelentsebb mdosts az j, ketts nyilazs szrny alkalmazsa volt. Bels, trzs kzeli rsznek nyilazsi szge 45, kls rsznek a nyilazsa pedig 42. Tovbbi jl lthat klnbsg a MiG–15-hz viszonytva a szrnyak fels felletn alkalmazott hrom-hrom terellap, mg a MiG–15-n csak kett volt. Eldjvel ellenttben a trzs hts-aluls rszn, a hajtm alatt egy vkony ptvezrskot kapott. A MiG–17-be a MiG–15-nl is alkalamzott Klimov VK–1 gzturbins sugrhajtmvet ptettk, de nhny ksbbi vlozat mr a VK–1 utngetvel felszerelt vltozatt, a VK–1F hajtmvet kapta.
Az els, SZI gyri tpusjelzs prototpus Ivan Ivascsenko bereplpiltval 1950. janur 14-n replt elszr. A bereplsek az SZI 1950. mrcius 17-i balesete utn a msodik, radarral felszerelt, SZP–2 prototpussal folytatdtak. 1951-ben egy ktdarabos elszria kszlt. A gpekel folytatott prbk kedvez tapasztalatai utn 1951. szeptember 1-jn dntttek a sorozatgyrtsrl, amely augusztusban idult be. A sorozatgyrts sorn tbbszr modernizltk s tbbfle alvltozatt alaktottk ki. A radarberendezssel felszerelt vltozatt MiG–17P tpusjellel gyrtottk. 1953-tl gyrtottk az utngets gzturbins sugrhajtmvel felszerelt vltozatt, a MiG–17F-t. 1956-ban 46 db radarral s utngetvel felszerelt MiG–PF vltozatot talaktottak a Kalinyingrad K–5 rakta hordozsra, ez a vltozat a MiG–17PM tpusjelet kapta. Kisebb mennyisgben fnykpezgppel felszerelt feldert-vltozat is kszlt. A MiG–17 sorozatgyrtsa 1958-ig folyt a Szovjetuniban. Ezt kveten mr csak Lengyelorszgban, legtovbb pedig Knban gyrtottk.
A MiG–17 teljesen fmpts, duraluminiumbl kszlt kzpszrnyas, egyhajtmves replgp. Szrnyai ersen nyilazottak, bels rsze trapz alak. Mindkt szrnyon ramlsterel lapok tallhatk. A trzs flhj-szerkezet. Az orr-rszben kapott helyet a levegbeml nyls. A leveg-csatorna a piltaflkt ktoldalrl kerli meg, s a hajtm eltt egyesl. A trzs hts rszben helyezkedik el a gztrubins sugrhajtm, amelynek javtshoz vagy cserjhez a trzs hts rsze teljes egszben leszerelhet. A piltaflke tlnyomsos, amelyben 250 m-es minimlis alkalmazsi magassg katapultls tallhat. A replgp a tzs oldalra szerelt, hidraulikus fklapokkal rendelkezik. Futmve hagyomnyos, hrompontos, Az orrfut a trzsbe, a ffutk a szrnyba hzhatk be. A beptett VK–1 gzturbins sugrhajtm tolereje 25,5 kN, a VK–1F vltozat tolereje utnget-zemmdban 33,1 kN. A trzsben elhelyezett kt zemanyagtartly ssz-trfogata 1415 l. A szrnyakra kt, egyenknt 400 l-es zemanyag-pttartly fggeszthet.
A nappali vadsz-vltozatok (MiG–17 s MiG–17F) kt Nugyelman-Rihtyer NR–23 23 mm-es gpgyval, valamint egy db Nugyelman N–37 37 mm-es gpgyval voltak felszerelve. A kt 23 mm gpgynak egyenknt 80 db-os, a 37 mm-es gpgynak 40 db-os volt a lszerjavadalmazsa. A gpgykat a trzs orr-rszben, a levegbrml nyls eltt ptettk ke. A hrom gpgy karbantartsoz, javtshoz egy egysgknt kiszerelhet volt. A radarral felszerelt vltozatoknl (MiG–17P, MiG–17PF) a 37 mm-es gpgy helyre is egy NR–23 gpgy kerlt a radar okozta tmegnvekeds kompenzlsra. Minhrom gpgy 100 db lszerjavadalmazssal rendelkezett. Mindegyik MiG–17-vltozat alkalmas volt 100 kg-os lgibombk hordozsra, amelyeket a szrnyak alatt lehetett rgzteni. Ezekre a rgztsi pontokra 400 l-es zemanyag-pttartlyt is lehetett szerelni. A MiG–17 PM-vltozata volt az egyetlen, amelynl rendszerestettk a K–5 vezetsugaras irnyts lgiharc-raktkat. Tbb orszgban mdostottk az ott zemeltetett MiG–17 replgpeket, gy tbbfle helyi vltozat alakult ki. Egyes gpeken alkalmaztak fldi clok elleni nemirytott raktkat is.
A MiG–17 nappali vadsz-vltozata nem rendelkezett radarberendezssel. Az jszakai harcra alkalmas MiG–17P-nl jelent meg az RP–1 Izumrud radar az orr-rszbe ptve. A MiG–17PF kezdetben szintn Izumrud radart kapott, a ksbbi pldnyokat azonban mr a modernebb RP–5 Izumrud–5 radarberendezssel szereltk fel. A MiG–17PM vltozat ugyancsak Izumrud radarral rendelkezett, amely a clfeldertsen kvl a lgharc-raktk clravezetst is biztostotta.
|