Veres Zoltán (1964.–) magyar műrepülő Európa-bajnok, többszörös Guiness-rekorder. 1982-ben kezdte repülő pályafutását, 1986-ban szerzett diplomát repülőmérnökként a Nyíregyházi Főiskolán és itt is tanított 5 évig, pilótaoktatóként. A repülésben szerzett tapasztalata igen sokrétű. Eddig több mint 110 féle repülőgép-típust repült, a vitorlázó repülőgépektől a Boeing utasszállítóig. Oktató- és berepülőpilóta. Dolgozott pilóta-oktatóként, mezőgazdasági pilótaként, légitaxizott Észak-Amerikában, ahol megszerezte a hidroplánra szóló jogosítványt, valamint az amerikai FAA szerinti legmagasabb szintű utasszállító-repülőgép vezetői jogosítványt. A repülés területén igazságügyi szakértő. Főállásban a Malév pilótája 1996-tól, Boeing 737-es kapitány. Eddigi összes repült ideje 14 000 óra.
1986 óta végez műrepülést, 1988-tól a Motoros Műrepülő Válogatott Keret tagja. A Nemzetközi Műrepülő Szövetségnél (Commission Internationale de Voltige Aerienne, CIVA) Magyarország diplomáciai képviselője 1995-től 2001-ig, valamint 1995 és 1998 között a műrepülő válogatott csapatkapitánya. 1995-ben pedig a Breitling Világkupa meghívottja a világ 12 legjobb műrepülője között. Ennek kapcsán légibalett-bemutatóit olykor több mint 300 000 néző csodálhatta meg naponta Európában, az USA-ban, Kanadában és Japánban. 1999 óta pedig világszerte neves repülőnapokra kap meghívást. 2001-ben kötött géposztályban 100%-os teljesítménnyel összetett műrepülő Európa-bajnok. 2005-ben aranyérmes az Aero Grand Prix elnevezésű meghívásos világkupán, melyet Mariborban, Szlovéniában rendeztek, elnyerve ezzel a „Repülő ászok világbajnoka” (World Champion Flying Ace) címet elsőként a világon. 2006-ban más megtiszteltetésben is részesült: a Magyar Turisztikai Rt. országunk azon 11 jeles fő közé választotta, akik a „Magyarország a tehetségek hazája, ahová érdemes ellátogatni” című kampányban népszerűsíthették hazánkat itthon és külföldön.
2007-ben ismét „Repülő ászok világbajnoka” címet nyert a constancai Aero GP-n. A magyar és az amerikai légügyi hivataltól olyan különleges műrepülő jogosítást kapott, aminek nincs alsó magassági korlátja. Repülőnapokon, egyéb technikai sporteseményeken gyakran láthatjuk „hagyományos” hajmeresztő légi bemutatóján kívül, más extrém helyzetekben: kötelékezett már Boeing illetve Airbus utasszállítógéppel, MiG–29-es vadászgépekkel. A motoros és autós gyorsulási versenyek kedvelt vendége.
Kétszeres Guinness-rekorder, 2007-ben Al Ainban, az Egyesült Arab Emírségekben felállította az orsózás világrekordját 408 darab egymást követő orsóval, valamint a kötelékrepülés Guinness-rekordját a legnagyobb súlykülönbségű repülőgépek között.
Egyik kedvenc show-eleme, amikor egy 3 méter magasan kifeszített szalagot háton repülve vág el a légcsavarral mintegy 400 km/órás sebességnél. Jelenlegi repülőgépe egy Exrta 300-as, mely füst, fény és hang effektekre is alkalmas. Veres Zoltán évente 50-55 repülőnapon vesz részt. Műrepülő bemutatóit több mint 2,5 millió néző kísérheti figyelemmel Magyarországon és világszerte egyaránt.
Veres Zoltán weboldala: × |