Jnius 1.
A Brazil Lgier t replgppel, kt helikopterrel a Fernando de Noronha-szigetcsoportrl valamint hrom hajval, a Francia Haditengerszet hrom replgpe – kett a partvdelmi s egy a tengerfelgyeleti alakulatoktl – a francia zemeltets Dakar-Ouakam-i 160. lgibzisrl (Base arienne 160) kiindulva kezdtk meg a keresst. Segtskre a haditengerszet is hajkat indtott a trsgbe. A dakari katonai repltr s a Fernando de Noronha-szigetcsoport kztti tvolsg megkzeltleg 2700 km, amit a keressben rszt vev Atlantique 2 replgpek 4,5-5 ra alatt tesznek meg. A spanyol Csendrsg egy CASA CN–235-s replgppel vett rszt a keressben Cape Verdrl. A Brazil Lgier jnius 1-jn semmit nem tallt, ezrt az este leszlltval felfggesztette a keresst, kt gpk, egy infravrs kamerval felszerelt C–130 s egy szintetikus apertrj radarral felszerelt Embraer R–99B kivtelvel.
Franciaorszg az Egyeslt llamok feldert mholdjainak segtsgt krte, de az nem ismert, hogy a holdak tnylegesen besegtettek-e a keressbe. A ballisztikus raktk indtst infravrs tartomnyban figyel Defense Support Program mholdai szlelhettk a szabadon g kerozint, a Lacrosse mholdak pedig rdiloktorukkal felfedezhetik a a gp mg felsznen lv roncsdarabokat. A rdielektronikai feldert holdak adatainak elemzse pedig a replgp senki ltal nem rzkelt esetleges rdiforgalmazst fedheti fel.
A katasztrfa felttelezett idpontja utn nhny, a krnyken jr repl s haj ltott a lehetsges katasztrfra utal jeleket. A TAM Linhas Areas egy replgpnek szemlyzete narancsszn pontokat vlt ltni az cen felsznn, melyeket okozhatott a tengerfelsznen g kerozin is, egy francia teherhaj, a Douce France pedig a TAM replgp ltal megjellt helyszn kzelben a felsznen sodrd roncsokat ltott.
Jnius 2.
Msnap, jnius 2-n a Francia Haditengerszet kt hajja, a Foudre partraszllt haj s a Ventse fregatt a felttelezett lezuhans krzetbe indultak, majd csak a ht msodik felben rkeztek meg a terletre (a Ventse legkorbban szombaton rkezik a kutatznba). A felszni kutatshoz ksbb a csatlakozott egy francia s kt holland kereskedelmi haj is. Brazil bejelents szerint kora dlutn felsznen sodrd roncsdarabokat, tbbek kztt replgp-lseket s egy mentmellnyt talltak a Fernando de Noronha-szigetcsoporttl 720 kilomterre szakkeletre, a replgp tervezett tvonaltl 80 kilomterre keletre. A roncsok mintegy 60 kilomterre voltak egymstl,[13][14] de azt ksbb cfoltk, hogy az Airbushoz tartoztak.[15] Ezek a roncsok mg nem azonosthattk egyrtelmen a replgpet, azonban a keressi terletet nagyban konkretizltk. Az elzetes tervek szerint magyar id szerint (CEST) 17:00-kor a Francia Lgier egyik E–3 Sentry lgtrellenrz replgpe szllt volna fel, amely elbb a dakari repltrre telepl, majd onnan vgez koordinlsi replfeladatokat s az Airbus „fekete dobozainak” rdijeleit prblja meg felfogni. Az induls azonban nmi ksst szenvedett, gy csak kedd jszaka indult tnak. Az tteleplsben egy lgi utntltsre tszerelt C–135FR segtette. gy a francia katonai replgpek szma tre ntt a trsgben, a tengerszet korbbi kt Atlantique 2-esvel s egy Falcon 50-esvel. Az Amerikai Haditengerszet is rendelkezsre bocstott egy P–3C Orion-t, mely Salvadorban llomsozott, s eredetileg a kbtszercsempszek ellen alkalmaztk.[16] A kutatsi munklatok igen rossz idjrsi krlmnyek kztt zajlanak, amit a fejlett avionikj repleszkzk alkalmazsval igyekeznek lekzdeni.
Mg ezen a napon a trsgbe indult a Pourquoi pas? (jelentse Mirt ne?) nev francia polgri-katonai kutathaj, melynek kistengeralattjri 6000 mteres mlysgig kpesek lemerlni. Az Atlanti-cen rintett terletn krlbell 4700 mter a legnagyobb mlysg.
Jnius 3.
A Brazil Haditengerszet Graja korvettje elrte a replgp roncsainak megtallsi helyt. Brazlia sszesen t hadihajt kldtt a trsgbe, a Constituião fregatt s a Caboclo korvett jnius 4-n rt a terletre, a Bossio fregatt 6-n, az Almirante Gastão Motta tanker 7-n. Lokalizltk s behatroltk a terletet, ami egy 5 km-es svban Brazlitl krlbell 1300 km-re tallhat. A roncsok MAD-mrsek (mgneses anomlia detektor) szerint 5-6 ezer mteres mlysgben vannak. Alain Bouillard balesetvizsgl sajttjkoztatn bejelentette, hogy az idkzben kirtkelt, replgprl rkez telemetriai adatok szerint kifogstalan mszaki llapotban szllt fel a Rio-i repltrrl, azonban ksbb mr a piltaflke egyes mszereinek jegesedst mutat adatokat kzlt a fedlzeti rendszer az irnyttoronnyal.
A vzfelsznen jabb roncsdarabokat talltak, tbbek kztt valsznleg a replgptrzs oldalnak egy 7 mteres darabjt, a kedden tallt roncsoktl 90 kilomterre dlre.[18] Jnius 5-n az sszes addig tallt roncsrl kzltk, hogy nem az eltnt replgphez tartoznak, majd 6-n ezt visszavontk.
A francia vezrkar szvivje – Christophe Prazuck fregattkapitny (Capitaine de frgate) – szerint a tenger mlyn lv roncsokat fel kell hozni a felsznre s ki kell elemezni, hogy valban a lezuhant gpt talltk-e meg. A francia kormny bejelentette, hogy az ldozatok hozztartozit az llam kltsgn szlltjk a helysznre, hogy lerjk kegyeletket.
A prizsi Notre Dame-ban kumenikus gyszszertartst tartottak az ldozatokrt s a tllkrt. A szertartson rmai katolikus, protestns, ortodox keresztny, zsid, s muszlim papok is rszt vettek. A szkesegyhzba a csaldtagokon kvl csak az Air France lgitrsasg alkalmazottait engedtk be. A szertarts kezdetn Andr Vingt-Trois bboros, prizsi rsek olvasta fel azt az zenetet, amelyben XVI. Benedek ppa mly egyttrzst fejezte ki a katasztrfban elhunytak csaldjainak. A magyar hozztartozkkal a Klgyminisztrium folyamatos kapcsolatban ll, kzlte Mtrai Zsuzsanna klgyi szviv.
Jnius 4.
A brazil vdelmi miniszter – Nelson Jobim – 4-e hajnali sajttjkoztatjn az eddigi adatok szerint kizrtnak tartja a gp levegbeni felrobbanst, az egyben zuhant az cenba, amit a vzfelsznen lthat kerozinfoltokkal tmasztott al. Felrobbans utn ezek elgtek volna, illetve a felsznen is gnnek, vagy nem lennnek lthatak. Megrkezett a brazil Constituião s a Caboclo is a kutatznba. Ha megtalljk a replsi adatrgztket, azok kielemse csak a Pourquoi pas ? berkezse utn kezddhet meg, annak tengeralattjrival. A francia polgri-katonai kutathaj a jv ht elejn rkezik meg a helysznre.
Jnius 5.
A Francia Haditengerszet a trsgbe veznyelte az SNA Emeraude Rubis-osztly atommeghajts vadsz-tengeralattjrjt, mely a tervek szerint a fekete dobozok megtallsban fog segteni.
Jnius 6
Kora reggel kt frfi utas holttestt megtalltk a brazil kutatalakulatok kb. 670 km-re szakkeletre a Fernando de Noronha-szigetcsoporttl. A sziget Brazlia partjaitl 355 km-re szakkeletre fekszik. Az egyik utas egy kk replgplsbe volt szjazva. Az lsen tallt sorozatszm egyezett a gp szmval. Ms trgyak is elkerltek, gymint egy kzitska, benne egy beszllkrtya, egy laptop, tbb oxignmaszk, htizsk.[20] Az Air France megerstette, hogy a jegy az eltnt jratra szlt.[21] A jelents szerint ezeken kvl mg ms roncsdarabok is sznak a vizen, ezek felttelezheten a lezuhant gphez tartoztak.
Jnius 7.
A keresalakulatok tovbbi 14 holttestet s rengeteg szemlyes trgyat talltak krlbell 70 kilomterre attl a helytl, ahonnan a replgp az utols automata zenetet kldte. Az utasok szemlyazonossga egyelre ismeretlen, ugyanis semmilyen azonost irat nem volt nluk. Ezeken kvl jabb testeket is lttak, melyekrt hajk indultak.
Jnius 7-e utn
A kutats sorn megtalltk a gp fggleges vezrskjnak egy nagyobb darabjt ill. tovbbi holttestek kerltek el.[23] Az elsknt megtallt holttesteket a hajkrl a Fernando de Noronha-szigetekre, onnan pedig a brazliai Recife vrosba szlltjk. Itt ksrletet tesznek azonostsukra, majd rszletes vizsglatnak vetik al ket. A brazil haditengerszet szvivje kzlte, hogy a keresst mindaddig folytatjk, mg remny van jabb holttestek s roncsdarabok kiemelsre. de jn. 19-e eltt nem hagyjk abba, utna pedig kt naponknt fellvizsgljk hogy folytatjk-e. A tervek szerint a keresst legfeljebb jn. 25-ig folytatjk. A keresst a rossz idjrs nehezti.
A francia haditengerszet SNA Emeraude tengeralattjrja idkzben megrkezett a helysznre s megkezdte a fekete dobozok felkutatst. A keresst egy 70 kilomter sugar krben vgzi hrom felszni haj s a tengeralattjr. Jnius 22-n az egyik francia keres haj szlelte az egyik adatrgzt jelt. A jel forrsnak felkutatsa megkezddtt a Pourquoi Pas? haj Nautilus nev mini tengeralattjrjnak a segtsgvel. Ksbb a francia kzlekedsi minisztrium munkatrsa cfolta a francia lap hrt. A keres haj valban hallott jeleket, de azok nem a keresett adatrgztktl szrmazna. Jnius 25-n az Air France bejelentette, hogy azonostottk a gp kapitnynak s az egyik utasksrnek a holttestt.
A brazil hadsereg szvivje jnius 27-n jelentette be, hogy abbahagyjk a kutatst, mivel tovbbi maradvnyok s roncsdarabok megtallsra kevs az esly. A francia hajk folytatjk a kutatst a replsi adatrgztk utn.
A baleset kivizsglsa
A vizsglatot a civil repls balesetekkel foglalkoz francia hatsg, a BEA (teljes nevn Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la scurit de l'Aviation Civile) vgzi. A fellltott bizottsgot Alain Bouillard vezeti. A francia hatsg az amerikai NTSB-t (National Transportation Safety Board) is felkrte a rszvtelre. Ennek f oka az, hogy a szerencstlenl jrt replgp nhny fontos elemt amerikai vllalatok gyrtjk. Ilyen vllalat a General Electric (a hajtmvet szlltottk) s a Honeywell (elektronikai rszegysgek). A bizottsg munkjban rszt vesznek az Air France s az Airbus vllalat szakrti is. A vizsglat kezdeti szakaszban a roncsok s az emberi maradvnyok felkutatsra sszpontostottak. Tovbbra is kiemelt fontossg feladat a fedlzeti adat- s hangrgzt berendezsek (a fekete dobozok) megtallsa. Azonban kevs remnyt ltnak erre, egyrszt, mert a katasztrfa helye sem ismert, msrszt, mert az cen mlysge a krnyken nhny helyen elri a 6000 mtert is, feneke pedig nagyon egyenetlen.
A katasztrfval kapcsolatban kevs tnyszer adat ll rendelkezsre:
* A gp replsi tvonaln az Egyenlt krnykn ers viharzna s turbulens ramlsok voltak[6]
* A replgp ltal kldtt zenetek alapjn kijelenthet, hogy a sebessg mrse sorn inkonzisztencia lpett fel, azaz a replsi sebessg mrse hibs volt[34]
* Az Airbus A330 fggleges vezrskja csaknem srtetlenl, egy darabban kerlt el
* Az cenban megtallt holttestek vizsglata sorn megllaptottk, hogy az ldozatok tdejben nincs tengervz, testkn gsnyomok nem lthatak, valamennyik tbbszrs csonttrst szenvedett. Tovbb az eddig megtallt ldozatok nagy terleten szrdtak szt[35]
A vizsglbizottsg azt is kzlte, hogy az Airbus A320/A330/A340 modellek egyik fajta Pitot-csvvel mr korbban is voltak problmk, ugyanis nagy magassgon hajlamosak voltak a jegesedsre. Emiatt az Airbus vllalat j szenzorokat fejlesztetett ki s a korbbiak cserjt ajnlotta gyfeleinek. Az Air France kzlte, hogy a problms rzkelk cserjt 2009. prilis 27-n kezdte meg az A330-as flottjn, de a szerencstlenl jrt gpen mg nem vgeztk el. Ugyanakkor a Pitot-cs pontos szerepe a katasztrfban - a tl kevs konkrt adat miatt - egyelre tisztzatlan. Sajttjkoztatn elhangzott mg az is, hogy az eddigi adatok alapjn az llapthat meg, hogy a gp indulskor mszakilag teljesen rendben volt. A vizsglbizottsg az elzetes jelentst jnius vgre grte. |