A kevs adat miatt sok spekulci ltott napvilgot.
A replgp ltal kldtt automatikus zenetek arra utalnak, hogy a gp sebessgt mr Pitot-csvel gondok voltak. A mszer felttelezsek szerint hibs adatokat kzlt a piltkkal, akik ezen adatok alapjn tl nagy sebessggel replhettek a gppel. Az ers viharban a tl nagy sebessg ers rzkdst okozhatott, ami a gp sztesshez vezetett.
Az a tny, hogy az ldozatok tdejben nem talltak tengervizet, ill. hogy nagy terleten szrdtak szt azt a felttelezst ersti, hogy a gp a levegben darabokra trt. Ezt a megllaptst tovbb ersti az, hogy a fggleges vezrsk egy darabban kerlt el. Ha egy replgp egy darabban vzfelletnek csapdik, akkor rendszerint apr darabokra trik egsz srknyszerkezete.
Az gsnyomok hinya a holttesteken s az elkerlt roncsdarabokon valszntlenn teszi, hogy tz ttt volna ki vagy robbans trtnt volna a fedlzeten.
A gp teljesen elektronikus irnyts („Fly by wire”), de elektronikus irnytrendszere ngyszerezett, s a replgp fm szerkezete megvdi az elektromos impulzusoktl. A rendszer meghibsodsa esetn a replgp korltozott mrtkben mechanikusan is kormnyozhat. A szmtgpes vezrlrendszer gondoskodik arrl is, hogy a piltk ne hajthassanak vgre olyan manvert, ami a repls stabilitsnak elvesztsvel, vagy a replgp szerkezetnek tlterhelsvel jrhat. Amennyiben a szmtgpes vezrlrendszer meghibsodik, a hiba mrtktl fggen ezek a biztonsgi berendezsek is egyre kevsb mkdnek, a mechanikus vezrls esetn teljesen ki is iktatdnak, ez a turbulens levegben vezethetett olyan replsi helyzethez, amelyben a replgp tesett, vagy a srkny egyes szerkezeti elemei eltrtek.Az American Airlines 587-es jratnak katasztrfjt hasonl ok idzte el, akkor az Airbus A300-as fggleges vezrskja trt le egy eltte halad Boeing 747 ltal okozott turbulencia s egy tl intenzv kormnymozdulat egyttes kvetkezmnyeknt.
2008. oktber 7-n a Qantas 72-es jratt repl A330-as a szmtgp meghibsodsa (egyenes repls kzben gy rzkelte, hogy a pilta hirtelen, meredek szgben emelkedni prbl, amit korriglt) miatt hirtelen sllyedst hajtott vgre, amelybl sikerlt a gpet kivenni, de az utasok s a szemlyzet tagjai kzl tbb mint 100 f megsrlt, 12-en slyosan. Hasonl meghibsods viharos idben sokkal slyosabb kvetkezmnyekkel jrhat.
A replgp utazmagassgn az utazsebessg be nem tartsa is okozhatta a katasztrft. Viszonylag nagy magassgon, ritka levegben replve az tessi sebessg magas, a hangsebessg viszont alacsony, a replgp e kt sebessgrtk kztti tartomnyban replhet (maximlis sebessge 0,86 Mach). Ennl kisebb sebessg esetn tess, nagyobb sebessg esetn a srknyszerkezet srlse kvetkezik be. A zivatarban lv ers turbulencia s szlnyrs ebben az esetben tovbb nehezti a helyzetet.
Nagyon ers turbulencia okozhatott vgzetes srlseket.
Terrorizmusra utal jelekre eddig nem bukkantak. A gp rendszereinek tbb percen t tart tnkremenetele s az cen felsznn lv (el nem gett) olajfolt valszntlenn tesz brmilyen robbantst.
Az Airbus A330 biztonsgos replgp (15 v alatt egyetlen pldnya zuhant le, az is bereplpiltk kikpzse kzben, utasok nlkl). Az F–GZCP lajstromjel (MSN 660 gyrtsi szm) replgpet 2005 prilisban gyrtottk, 2500 repls alatt 18 800 rt replt.[38] A gp kapitnynak 11 000 replt rja volt, 21 ve volt az Air France piltja.
A szakrtk tbb, egyenknt nem vgzetes hiba egyidej bekvetkeztt valsznstik.
Az Atlanti-cenba zuhant Airbus 228 utasa kzl 50 embert sikerlt azonostani. |