A Turkish Airlines 981-es jrata 1974. mrcius 3-n zuhant le a Franciaorszgban tallhat Ermenonville mellett, nem sokkal azutn, hogy a prizsi Orly reptrrl felszllt. A balesetet a gpen tartzkod 346 f kzl senki sem lte tl.
A 981-es jrat helyi id szerint 11 rakor rkezett az Orly reptrre Isztambulbl. A McDonnell Douglas DC-10-10 tpus replgp 167 utassal s 13 tag szemlyzettel tette meg az t els felt, hogy aztn msfl rs vrakozs utn Londonba repljn. Prizsban eredetileg 50 utas szllt volna fel a gpre, a British European Airways sztrjkja miatt azonban tovbbi utasokat szlltottak fel erre a jratra. A repl 12 ra 30 perckor szllt fel, nem sokkal ksbb pedig eltnt a radarok kpernyirl. A baleset utn hamarosan megtalltk a szinte felismerhetetlen replroncsokat egy Ermenonville melletti erdben.
A kivizsglk miutn tanulmnyoztk a piltaflke hangrgztjt s a replsi adatrgztt, rjttek, hogy a balesetet robbansos dekompresszi okozta, mert valahol a gp trzsn lyuk keletkezett. A piltk ezutn elvesztettk mindhrom hidraulikarendszert, a gp pedig irnythatatlann vlt. A baleset utn nhny rval rtestettk ket, hogy a rtalltak a gp raktrajtajra, valamint 6 utaslsre, 15 km-re a baleset helyszntl. A McDonnell Douglas DC-10 raktrajtajval mr elzleg is problmk voltak : 1972. jnius 12-n az American Airlines 96-os jrata szenvedett robbansos dekompresszit Windsorban. Itt azonban a piltk le tudtak szllni a srlt gppel. A balesetet itt mindenki tllte. Mindkt baleset oka a raktr ajtajnak hinyos tervezse volt. A DC-10-es replgpen kifel nyl raktrajtk vannak, amiknek zrszerkezetekre van szksgk, hogy ne nyljanak ki repls kzben (ezzel ellenttben a befel nyl ajtkat a kls nyoms cskkense szinte beprseli a repl vzba, gy azok biztosan zrva maradnak). A rakodmunks egy kls kar meghzsval zrja a raktrajtt, mikzben a C-alak karok rfordulnak a zrszerkezetre s megakadlyozzk az ajt kinylst. A rosszul tervezett zr azonban akkor is lehetv tette a kar meghzst, ha nem voltak ezek a karok a helykn. Az American Airlines 96-os jratnak balesete utn javasoltk a McDonnell Douglas gyrnak, hogy mdostsk a raktrajt zrszerkezett, de nhny aprbb vltoztatstl eltekintve a raktrajt vltozatlan maradt. A Turkish Airlines 981-es jratnak katasztrfja utn azonban mr lggyi elrsba foglaltk a raktrajt jratervezst, amik ezutn mr nem okoztak tbb balesetet. |