A Pan Am 103-as járata a Pan American World Airways harmadik menetrend szerinti transzatlanti járata volt London Heathrow és New York JFK repülőtere között. 1988. december 21-én az ezen az útvonalon repülő N739PA lajstromjelű, "Clipper Maid of the Seas" névre keresztelt Boeing 747-121 megsemmisült, roncsai a skóciai Lockerbie kisvárosára zuhantak. A katasztrófát követő nyomozás során kiderült, hogy a gép első rakterében egy 350-450 gramm közötti tömegű plasztikbomba robbant. A robbanás a gép szinte azonnali megsemmisüléséhez vezetett. A 130–190 km/h sebességű szél a roncsokat mintegy 130 km hosszan, 2189 km² területen szórta szét. A katasztrófának 21 országból összesen 270 áldozata volt, közülük 4 magyar és 189 amerikai.
A Pan Amet sokan tekintették Amerika jelképének és a 2001. szeptember 11-i terrortámadás előtt a lockerbie-i katasztrófában veszítette életét a legtöbb amerikai civil. A helyszín miatt illetékes skóciai Dumfries and Galloway megye rendőrsége valamint az amerikai FBI hároméves nyomozása során 15 000 tanúmeghallgatási jegyzőkönyvet vett fel.
1991. november 13-án nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki a líbiai állampolgárságú Abdelbaszet Ali Mohamed Al Megrahi és Al Amin Kalifa Fimah ellen. Al Megrahi líbiai hírszerző tiszt és a Libyan Arab Airlines (LAA) légitársaság biztonsági tisztje, Fimah pedig a máltai Luqa repülőtér helyi LAA alkalmazottja volt. Az ENSz szankciók és a líbiai vezetővel, Moamer al-Kadhafi ezredessel való hosszú tárgyalások miatt a gyanúsítottak átadása elhúzódott, míg végül az ügy szempontjából semleges Hollandia területén 1999. április 5-én megtörtént. 2001. január 31-én Al Megrahit a három skót bíró vezette bíróság bűnösnek találta és 27 évnyi fegyházra ítélte, Fimah-t pedig felmentette. Al Megrahi büntetését a skóciai Glasgow melletti Greenock börtönében töltte 2009. augusztus 20-ig, amikor is a skót regionális kormány az elítélt végső stádiumú rákjára való tekintettel hazaengedte Líbiába.
Bővebben olvashatsz a katasztrófáról: ITT |