A Korean Air Lines 007-es járatán (rövidítve KAL 007) repülő Boeing 747-es repülőgépét 1983. szeptember 1-jén hajnalban lőtte le a Szovjet Honi Légvédelem (PVO) egy Szu–15TM típusú elfogóvadász repülőgépe.
A gépen utazó 269 ember, közöttük egy amerikai kongresszusi képviselő, meghalt. A repülőgép New Yorkból, a John F. Kennedy nemzetközi repülőtérről tartott Szöulba, egy anchorage-i (Alaszka) megállóval. Útja a Csendes-óceán északi részén vezetett, de a tervezett útvonaltól, valószínűleg a tehetetlenségi navigációs rendszer hibája miatt, egyre jobban eltért nyugati irányban, átrepült a szigorúan titkosnak számító, katonai létesítményekkel teli Kamcsatka-félsziget, majd az Ohotszki-tenger felett. A Szahalin-sziget déli része felett fogták el a szovjet vadászgépek, majd egyikük, két R–98-as rakétával lelőtte. Az incidens a szovjet-amerikai kapcsolatok elhidegülését eredményezte hosszú időre.
A repülőgép durva navigációs hibáját valószínűleg az okozta, hogy tehetetlenségi navigációs rendszerének (INS) giroszkópjait nem a gép álló helyzetében pörgették föl, hanem már gurulás közben, így a hosszú repülés alatt a gép sebességéhez hozzáadódott a gurulás sebessége. A szovjet légvédelem ideges reakcióját valószínűleg az okozta, hogy azon az éjszakán egy RT–2PM Topol interkontinentális ballisztikus rakéta próbaindítását tervezték, mellyel megsértették a SALT II szerződést. A térségben korábban egy RC–135-ös rádióelektronikai felderítő repülőgép járőrözött, az orosz állítás szerint ezzel keverték össze a Boeing 747-est.
Akkoriban amerikai forrásokra hivatkozva is elhangzott, hogy a gépen "felderítő berendezéseket is szállítottak" |