A China Airlines 611-es jrata egy gyakori, menetrend szerinti repljrat volt a Chiang Kai Shek nemzetkzi repltrrl, Taoyuanbl, a Chek Lap Kok nemzetkzi repltrre, a trsasg Boeing 747-es gpvel. A replgp a levegben darabjaira hullott s a Dl-knai–tengerbe zuhant. A katasztrft senki sem lte tl.
A Tajpejbl Hongkongba vezet lgi tvonal a vilg egyik legjobban kihasznlt lgi folyosja. Olyannyira nyeresges, hogy egyszeren csak "Golden Route", azaz "Arany t" nvvel illetik.
2002. mjus 25-n, helyi id szerint 14:50-kor, a repljrat felszllt s vrhatan 16:28-kor kellett volna Hongkongba rkeznie. A gp kapitnya Ching-Fong Yi (pinjinl: Yì Qīngfēng), az els tiszt Yea Shyong Shieh (pinjinl: Xiè Yàxing) a fedlzeti mrnk Sen Kuo Chao (pinjinl: Zhào Shènggu) volt.
25 perccel a felszllsa utn a gp eltnt a radarok kpernyirl.[3] Utols magassga FL350 (10 668 m) volt a Penghu-szigetek mellett, a Tajvani-szorosnl.
A baleset 15:37 s 15:40 kztt kvetkezett be. Chang Chia-juch (pinjinl: Zhāng Jiāzhù) a Kzlekedsi s Kommunikcis Minisztrium alelnke kijelentette, hogy a balesetet szenvedett replgp vszjelzseit a Cathay Pacific lgitrsasg kt, a trsgben tartzkod replgpe is szlelte
Az utasok kztt volt egy korbbi trvnyhoz s az United Daily News kt riportere. 114-en az utasok kzl, utazsi irodk ltal szervezett ton voltak Knba s Hongkongba.
17:05-kor egy katonai C-130 Hercules replgp szlelte a lezuhant gp roncsait s olajfoltokat a tenger felsznn 37 km-re szakkeletre Makungtl. Az els holttestet 18:10-kor talltk meg.
A kutatk a roncsok 15%-t talltk meg, kztk a piltaflke egy nagyobb darabjt. gs, robbans, vagy lfegyver nyomait nem talltk.
A piltktl vszjelzs nem rkezett a baleset eltt. A radarok kpernyi alapjn a gp FL350-es replsi magassgon (10 680 m) ngy rszre szakadt. Ezt altmasztja, hogy a baleset helyszntl 130 km-re, egy tajvani faluban, a replrl szrmaz trgyakat talltak, mint magazinok, fnykpek, egy poggysz, tajvani dollr s egy China Airlines felirat vres prnahuzat.
Az idjrsi krlmnyek a baleset idejn tlagosak voltak. A piltaflke hangrgztje, kiemelse s elemzse utn bebizonyosodott, hogy a piltk semmilyen rendellenessget nem tapasztaltak. A gp adatrgztje szerint a magassg a gp sztesse eltt 27 msodperccel hirtelen megntt, br ez mg a replgp tervezsi hatrain bell volt. Rviddel gp sztesse eltt az egyik hajtm a ngy kzl, a tbbinl kisebb tolert adott le. Vletlen egybeess, hogy csak ezt az egy hajtmvet tudtk kiemelni a tengerbl. Replroncsokat talltak az cenban s a szrazfldn is, Changhua vrosban.
A hongkongi, tajvani s amerikai kivizsglk egyttes ervel kutattk fel a roncsokat s a holttesteket a Tajvani-szorosban. A megtallt roncsok kzl az egyik darabon egyrtelmen a trzs repedsre utal nyomok voltak lthatak, ami a gp hts rszrl szrmazott. Ekkor replgp ellett is vizsglni kezdtk: a karbantartsi jegyzknyvben rbukkantak egy 22 vvel korbbi javtsra a trzs hts rszn. Ennek oka az volt, hogy 1980. februr 7-n tlhzott orral szlltak le a gppel. Ez azt jelenti, hogy a farokrsz alja nekitdtt a kifutplya betonjnak s vgigsrolta azt. A szerelk kijavtottk a hibt, m nem a Boeing eljrsainak megfelelen jrtak el. Ugyanis az elrs szerint a srlt rszt ki kell vgni s egy, a kivgott rsznl jval nagyobb fedlemezt kell a helyre tervezni. Azonban a lgitrsasg szereli nem kvettk az elrsokat: a srlt rszt lecsiszoltk, s eltvolts helyett erre helyeztk a fedlemezt, ami mindvgig elrejtette a srlt rszt. A fedlemez alatt, a srlt rszen az apr repedsek az vek sorn egyre terjedtek, mg vgl a gp vgzetes, utols tjn a repedsek krbefutottak a trzs hts rsze krl, majd a gp darabjaira hullott.
A China Airlines a baleset utn megvltoztatta a Tajvan s Hongkong kztt kzleked jratnak szmt 619-re.
A B-18255 jel replgpet eredetileg B-1866-os lajstromjellel lltottk forgalomba. Az MSN 21843 gyri szm replgp volt az egyetlen Boeing 747-200-as tpus utasszllt replgp a China Airlines flottjban. 1979-ben lltottk forgalomba s 64 810 rt tlttt a levegben. A baleset eltt a China Airlines a gpet eladta az Orient Thai Airlinesnak 1,45 milli amerikai dollrrt. A vgzetes repls, a China Airlinesnl a gp utols eltti tja volt. A tajpeji visszat utn vette volna t az j zemeltet, az Orient Thai Airlines. A baleset utn az zlet meghisult.
A China Airlines flottjban tallhat, ngy darab Boeing 747-200-as teherszllt replgpet a baleset utn lelltottk, m miutn a tpushibt kizrtk s a gpeket mszakilag alkalmasnak talltk, ismt zembe llhattak. |