A Birgenair 301-es jrata egy Kanadba indul jszakai charterjrat volt 1996. februr 6-n, melyet a Birgenair egyik partnere, az Alas Nacionales lgitrsasg indtott. A jratot ad TC-GEN lajstromjel Boeing 757–225 tpus gp elzleg tbb htig vesztegelt a reptren, mert a kevs utas miatt nem volt gazdasgos elindtani. A gp Puerto Plattl (Dominikai Kztrsasg) 26 km-re szakkeletre zuhant le az Atlanti-cenba, nem sokkal azutn, hogy a repltrrl felszllt.
A felszlls kzben 23 ra 42 perckor a kapitny szlelte, hogy a sebessgmrje helytelen rtket mutat. A msodpilta oldaln lv mszer mkdtt, ezrt gy dnttt nem szaktja meg a felszllst. Emelkeds kzben gy tnt a kapitny sebessgmrje ismt mkdik. Valjban azonban a mszer csak a kls nyoms vltozsra reaglt. Ekkor bekapcsoltk a robotpiltt. Nemsokkal ezutn kt figyelmeztet jelzs is kigyulladt : oldalkormny kitrts s tl nagy sebessg. A robotpilta ugyanis a kapitny oldaln lv sebessgmrbl kapta az adatokat. A kapitny azt hitte, hogy mindkt sebessgmr elromlott, pedig a msodpilt vgig helyesen mkdtt. A robotpilta ezutn, mivel a berkez adatok szerint tl nagy volt a sebessg felhzta a gp orrt, amitl a gp lassulni kezdett. jabb hibazenet rkezett : tl nagy sebessg. Ezzel egyidejleg a botkormnyok rzkdni kezdtek, ami a tl lass sebessgre s a kzeli tessre figyelmeztette a piltkat. A kt egymssal teljesen ellenttes hibazenet miatt a szemlyzet teljesen sszezavarodott. A kapitny vgl a sebessg cskkentse mellett dnttt, amitl a gp tesett s zuhanni kezdett. A piltknak le kellett volna nyomni a gp orrt, amivel nvelhettk volna a sebessget s kihozhattk volna a zuhansbl, ehelyett azonban maximum tolert adtak. Mivel a gp zuhansban volt, a hajtmvek nem brtk a hatalmas terhelst. A bal oldali hajtm ezutn vgleg lellt s a gp tfordult a bal szrny krl, majd spirlis mozgsba kezdett, nemsokkal ksbb pedig nagy sebessggel az cenba csapdott. A katasztrft senki sem lhette tl.
A kivizsglk hamarosan a helysznre rtek s elkezdtk felderteni a katasztrfa okait. A vz felsznn sz roncsdarabokat sszegyjtttk, pr httel ksbb pedig felhoztk a fekete dobozokat is. A piltaflke hangrgztje s a replsi adatrgzt tanulmnyozsa utn rjttek baleset okaira. A kapitny oldaln lv sebessgmr Pitot-csvnek eltmdst valsznleg a Dominikai Kztrsasgban honos Kapardarzs fszke okozta. A repl 25 napos veszteglse alatt ugyanis nem lttk el a Pitot-csveket vdtakarval. Ez miatt mutatott teht a kapitny sebessgmrje helytelen rtkeket s ez indtotta el az esemnyek vgzetes lncolatt.
A kivizsglk ezutn elvgeztek egy ksrletet a legmodernebb Boeing 757 szimultorban. A krlmnyek ugyanolyanok voltak mint Birgenair gpn. A szimultorban prbra tett piltk szintn nem tudtk volna lehozni a gpet. Ezutn elmondtk, hogy a tl nagy sebessgre figyelmeztet jelzs s a botkormnyok egyidej rzkdsa teljesen elbizonytalantja a piltkat. A Boeing ezutn mdostotta gpein ezeket a figyelemeztet jelzseket, a piltk kpzsbe pedig beptettk az eltmdtt Pitot-cs okozta hibk kezelst. |