Az Air Transat 236-os jrata egy repljrat volt Toronto s Lisszabon kztt 2001. augusztus 24-n, Robert Pich kapitnnyal s Dirk DeJager els tiszttel. Az Atlanti-cen felett 306 szemllyel (293 utas + 13 f szemlyzet) a fedlzeten kifogyott az zemanyag a replgpbl. A piltk sikeresen letettk a fldre a gpet az Azori-szigeteken, mikzben egyetlen szemly sem veszette lett.
Az utasok nagy rsze kanadai llampolgr vagy portugl bevndorl volt.
A piltk ltal nem ismerve a jobb hajtmben elengedett egy zemanyagszivatty s az zemanyag gyorsan szivrgott a hajtmbl. Ezt az alkatrszt a repls eltt nemsokkal cserltk, de a szerelk nem vrtk meg a hajtm gyrtjnak, a Rolls-Royce-nak a cserealkatrszt, hanem egy msik nem megfelelt ptettek be. A repls sorn a piltk szleltk a jobb- s baloldalt lv zemanyag kztti klnbsget, s megprbltk a hinyz mennyisget tszivattyzni oda. Ezt azt jelenti, hogy a bal oldali tartlybl rkez zemanyag egy rsze elszivrgott a jobb hajtmbl.
Amikor mindkt hajtmbl kifogyott az zemanyag, a hidraulikus rendszer nem mkdtt. Nem mkd hajtmveknl a fldet rs utn nem lehet alkalmazni a sugrfordtt, ami a szksges sebessgre lasstan a gpet.
zemanyag nlkl a replgp nem tud tolert ltrehozni s ramot szolgltatni. A menetszlturbina kiengedsvel ramhoz juttattk a mszereket.
Az Airbus A330 pilti kpesek voltak siklreplsben eljutni a Lajes lgibzisra, az Azori-szigetek Terceira nev szigetre. A jelents szerint a fldet rsi sebessg 200 csom (kb. 370 km/h) krl volt, a szoksos 130-145 csoms (kb. 240–270 km/h) sebessghez kpest. Senki sem halt meg, nhnyan szenvedtek knnyebb srlst. A szerencss leszllst a korbbi tvonal-mdosts is segtette, a replgp dlebbre irnytva kzelebb volt az Azori-szigetekhez.
A piltk ltal nem ismerve a jobb hajtmben elengedett egy zemanyagszivatty s az zemanyag gyorsan szivrgott a hajtmbl. Ezt az alkatrszt a repls eltt nemsokkal cserltk, de a szerelk nem vrtk meg a hajtm gyrtjnak, a Rolls-Royce-nak a cserealkatrszt, hanem egy msik nem megfelelt ptettek be. A repls sorn a piltk szleltk a jobb- s baloldalt lv zemanyag kztti klnbsget, s megprbltk a hinyz mennyisget tszivattyzni oda. Ezt azt jelenti, hogy a bal oldali tartlybl rkez zemanyag egy rsze elszivrgott a jobb hajtmbl.
Amikor mindkt hajtmbl kifogyott az zemanyag, a hidraulikus rendszer nem mkdtt. Nem mkd hajtmveknl a fldet rs utn nem lehet alkalmazni a sugrfordtt, ami a szksges sebessgre lasstan a gpet.
zemanyag nlkl a replgp nem tud tolert ltrehozni s ramot szolgltatni. A menetszlturbina kiengedsvel ramhoz juttattk a mszereket.
Az Airbus A330 pilti kpesek voltak siklreplsben eljutni a Lajes lgibzisra, az Azori-szigetek Terceira nev szigetre. A jelents szerint a fldet rsi sebessg 200 csom (kb. 370 km/h) krl volt, a szoksos 130-145 csoms (kb. 240–270 km/h) sebessghez kpest. Senki sem halt meg, nhnyan szenvedtek knnyebb srlst. A szerencss leszllst a korbbi tvonal-mdosts is segtette, a replgp dlebbre irnytva kzelebb volt az Azori-szigetekhez. |