Az Air Transat 236-os járata egy repülőjárat volt Toronto és Lisszabon között 2001. augusztus 24-én, Robert Piché kapitánnyal és Dirk DeJager első tiszttel. Az Atlanti-óceán felett 306 személlyel (293 utas + 13 fő személyzet) a fedélzeten kifogyott az üzemanyag a repülőgépből. A pilóták sikeresen letették a földre a gépet az Azori-szigeteken, miközben egyetlen személy sem veszette életét.
Az utasok nagy része kanadai állampolgár vagy portugál bevándorló volt.
A pilóták által nem ismerve a jobb hajtóműben elengedett egy üzemanyagszivattyú és az üzemanyag gyorsan szivárgott a hajtóműből. Ezt az alkatrészt a repülés előtt nemsokkal cserélték, de a szerelők nem várták meg a hajtómű gyártójának, a Rolls-Royce-nak a cserealkatrészét, hanem egy másik nem megfelelőt építettek be. A repülés során a pilóták észlelték a jobb- és baloldalt lévő üzemanyag közötti különbséget, és megpróbálták a hiányzó mennyiséget átszivattyúzni oda. Ezt azt jelenti, hogy a bal oldali tartályból érkező üzemanyag egy része elszivárgott a jobb hajtóműből.
Amikor mindkét hajtóműből kifogyott az üzemanyag, a hidraulikus rendszer nem működött. Nem működő hajtóműveknél a földet érés után nem lehet alkalmazni a sugárfordítót, ami a szükséges sebességre lassítaná a gépet.
Üzemanyag nélkül a repülőgép nem tud tolóerőt létrehozni és áramot szolgáltatni. A menetszélturbina kiengedésével áramhoz juttatták a műszereket.
Az Airbus A330 pilótái képesek voltak siklórepülésben eljutni a Lajes légibázisra, az Azori-szigetek Terceira nevű szigetére. A jelentés szerint a földet érési sebesség 200 csomó (kb. 370 km/h) körül volt, a szokásos 130-145 csomós (kb. 240–270 km/h) sebességhez képest. Senki sem halt meg, néhányan szenvedtek könnyebb sérülést. A szerencsés leszállást a korábbi útvonal-módosítás is segítette, a repülőgép délebbre irányítva közelebb volt az Azori-szigetekhez.
A pilóták által nem ismerve a jobb hajtóműben elengedett egy üzemanyagszivattyú és az üzemanyag gyorsan szivárgott a hajtóműből. Ezt az alkatrészt a repülés előtt nemsokkal cserélték, de a szerelők nem várták meg a hajtómű gyártójának, a Rolls-Royce-nak a cserealkatrészét, hanem egy másik nem megfelelőt építettek be. A repülés során a pilóták észlelték a jobb- és baloldalt lévő üzemanyag közötti különbséget, és megpróbálták a hiányzó mennyiséget átszivattyúzni oda. Ezt azt jelenti, hogy a bal oldali tartályból érkező üzemanyag egy része elszivárgott a jobb hajtóműből.
Amikor mindkét hajtóműből kifogyott az üzemanyag, a hidraulikus rendszer nem működött. Nem működő hajtóműveknél a földet érés után nem lehet alkalmazni a sugárfordítót, ami a szükséges sebességre lassítaná a gépet.
Üzemanyag nélkül a repülőgép nem tud tolóerőt létrehozni és áramot szolgáltatni. A menetszélturbina kiengedésével áramhoz juttatták a műszereket.
Az Airbus A330 pilótái képesek voltak siklórepülésben eljutni a Lajes légibázisra, az Azori-szigetek Terceira nevű szigetére. A jelentés szerint a földet érési sebesség 200 csomó (kb. 370 km/h) körül volt, a szokásos 130-145 csomós (kb. 240–270 km/h) sebességhez képest. Senki sem halt meg, néhányan szenvedtek könnyebb sérülést. A szerencsés leszállást a korábbi útvonal-módosítás is segítette, a repülőgép délebbre irányítva közelebb volt az Azori-szigetekhez. |