Az Air France 447-es jratnak katasztrfja az Air France Rio de Janeiro s Prizs kztti menetrend szerinti jratval trtnt 2009. jnius 1-jn, amikor az F-GZCP lajstromjel Airbus A330-203 eltnt az Atlanti-cen felett, fedlzetn 216 utassal (kzlk t magyarral) s 12 fnyi szemlyzettel. Ez volt az Airbus A330 els, utasforgalomban elszenvedett, valamint az Air France trtnetnek legnagyobb emberldozatot kvetel katasztrfja.
A replgp 2009. mjus 31-n vasrnap, helyi id szerint 19:03-kor (22:03 UTC) gurult el a Rio de Janeiro-Galeão repltr beszllkapujtl s 19:29-kor szllt fel. A prizsi leszllst jnius 1-jn htfn, helyi id szerint 10:15-re (09:15 UTC) vrtk a Prizs-Charles de Gaulle repltren. A lgi irnyts utols kapcsolata a gppel prizsi id szerint 02:33-kor (01:33 UTC) volt, ekkor a piltk jelentettk, hogy a tervezett tvonalon replnek, 50 perc mlva rnek a szenegli lgi irnyts alatt ll lgtrbe.
A brazliai radar ltal megfigyelt lgteret prizsi id szerint 2:48-kor (1:48 UTC) hagyta el. A replgp 02:00 UTC-kor heves zivataron replt keresztl. Az Airbus a becslsek szerint hrom s fl rnyi repls utn tnt el, 300 km-re a Fernando de Noronha-szigetcsoporttl.
A replgp tja a Trpusi Konvergencia Znn keresztl, ersen turbulens levegben, zivatarok krnyezetben vezetett, a baleset bekvetkeztnek idejn 100 kilomteren keresztl mezolptk konvektv rendszeren replt t, ahol a felramls sebessge bizonyos helyeken elrte a 160 kilomter/rt.
Automata zenetek
02:10-kor mindhrom Pitot-cs meghibsodik
Ezen idpont utn mr csak a replgp llapotrl tudst, automatikus diagnosztikai (ACARS) zeneteket fogtak, amit a mholdas SATCOM rendszern kldtt el az Air France karbantart kzpontjba. sszesen 24 ilyen zenet volt, majd a gpnek nyoma veszett. Az zenetek alapjn megllapthat, hogy elz este,
mjus 31-n 22:45-kor:
* meghibsods: Vkuumrendszer vezrl meghibsodsa (38310006VSC X2, ,,,,,,LAV CONF)
jnius 1-jn 02:10-kor:
* figyelmeztets: a robotpilta lekapcsoldott
* figyelmeztets: a replgp automatikus zemmdjai kzl a norml zemmdnl kevesebb vdelmet biztost Alternate Law-ba kapcsolt
* figyelmeztets: A kapitny s az els tiszt elsdleges replsi adat kijelzjn (PFD) megjelent az Airspeed limit figyelmeztets (228300206FLAG ON CAPT PFD s 228301206 FLAG ON F/O PFD)
* figyelmeztets: lekapcsoldik a tolervezrl automatika a tolerszablyozsrl (223002506AUT FLT A/THR OFF)
* figyelmeztets: hibt jelez a lgi tkzs elkerl rendszer (TCAS) (344330506NAV TCAS FAULT)
* figyelmeztets: Leveghz mrt sebessg hiba jelzse a kapitny s az els tiszt kijelzjn (2283001006FLAG ON CAPT PFD s 228301106FLAG ON F/O PFD)
* figyelmeztets: Az oldalkormny kitrts hatrol hibt (mkdskptelensget s automatikusan maximum 10 fokos kitrts engedlyezsbe tmenetelt) jelez (272302006F/CTL RUD TRV LIM FAULT)
* az elektronikus replsvezrl rendszer (EFCS) jelzett karbantartsi sttuszt (sttuszvltozst?) (279045506 MAINTENANCE STATUS)
* Pitot-cs meghibsodst jelzett a msodik EFCS (34111506EFCS2 1,EFCS1,AFS,,,,,P)
* figyelmeztets: Az elsdleges replsvezrl szmtgp (FCPC) meghibsodst jelzett (279333406EFCS1 X2, EFCS2X,,,,,,FC)
02:11-kor:
* figyelmeztets: tvonaleltrs hibajelzs a kapitny s az els tiszt PFD-jn (341200106FLAG ON CAPT PFD s 341201106FLAG ON F/O PFD)
* meghibsods: A tartalkmszer kszlet (ISIS) meghibsodst jelez (34120006ISIS 1,,,,,,,,ISIS(22FN )
* meghibsods: A tehetetlensgi referencia (hely s helyzet meghatrozs) 2-es egysge hibt jelez (34123406IR2 EFCS1X,IR1,IR3,)
* meghibsods: Az FMGC (automatikus replsi rendszerben) meghibsodott (22833406AFS 1,,,,,FMGKC1(1C )
02:12:
* figyelmeztets: A lgkri (barometrikus) adatok rendszere nem tall egyez lgiadat-forrst (a hrombl nem maradt kt egyez forrs) (34104006NAV ADR DISAGREE)
02:13:
* figyelmeztets: Az 1. szm elsdleges szmtgp hibt jelez (279002506F/ CTL PRIM 1 FAULT)
* figyelmeztets: Az 1. szm tartalk szmtgp hibt jelez (279004006F/ CTL SEC 1 FAULT)
02:14:
* figyelmeztets: Az ADIRU-k karbantartsi sttusza vltozott
* figyelmeztets: kabinmagassg vltozsi jelzs, azaz az utastr bels tlnyomsnak vltozsi sebessge meghaladja az 1800 fpm-et, vagy rtke alacsonyabb, mint a 8800 lb magassghoz tartoz lgkri nyoms rtke) (213100206ADVISORY)
Az idpontok UTC-ben rtendk |