A replgpek fejlesztse napjainkban kt irnyban halad. Az egyik irny arra trekszik, hogy minl kisebb fel- s leszllsi thosszat ignyeljen a gp, mg a msik vonal a legnagyobb elrhet sebessget tzte ki clul.
Az utazsi sebessg nvelsre azrt van szksg, hogy az utasok a lehet legkevesebb idvesztesggel rjk el cljukat. A mostani leggyorsabb utasszllt gp - a Concorde- 2 Ma sebessggel szguld menetrend szerint. (A Mach-szmot Ernst Mach (1838-1916) vizsglta elszr, s meghatrozta, mint egy test haladsi- s a hang terjedsi sebessge kztti viszonyt.)
A mrnkk mr terveznek egy kzel 1000 ft befogad replgpet, aminek haszna abban rejlene, hogy ne legyenek olyan zsfoltak a lgifolyosk. Htrnya az, hogy a reptereken a be- s kiszlls sok idt vesz ignybe, s ez az utasok trelmre nincs j hatssal.
Az zemanyagok fejlesztsben a hidrognt tartjk a legoptimlisabbnak, de anyagi okok miatt nem tudnak vele foglalkozni.
A mai kor legmodernebb replgpeiben joy-stick-kel kormnyoznak, s repls eltt szinte mindent beprogramoznak. A pilta feladata itt csupn annyi, hogy ellenrizze az automatikusan lejtszd folyamatokat, de mindig kszen ll egy felmerl vszhelyzet megoldsra.
Elkpzelsek egyike szerint a jvben repl raktkkal utaznnak emberek, kontinensek kztt. Azrt raktkkal, hogy a menetid csak percekben mrhet legyen, s azrt kontinensek kztt, mert amgy a repls vesztesges lenne. Sebessge megkzelten az els kozmikus sebessget (kb. 7,9 km/s), replsi magassga pedig 100 km fltt lenne. Fggleges fel- s leszllsa kztt ballisztikus plyn mozogna.
Elkpzelhet, hogy hasznlatba lltjk a torl-sugrhajtmvet (aminek nincs mozg alkatrsze, mert a leveg sajt magt srti ssze- kell sebessgnl). Jelenleg arra trekednek, hogy a hardware-k segtsgvel a piltt megszabadtsk szinte minden problmtl. Az sem elkpzelhetetlen, hogy pilta sem kell majd, mert a szmtgp mindent el fog vgezni a pilta helyett. |