A PZL P.24 az 1930-as vek kzepn a lengyel PZL vllalat ltal kifejlesztett vadszreplgp. Kizrlag exportra gyrtottk, a Lengyel Lgier nem rendszerestette.
A replgp a Zygmunt Puawski ltal elkezdett, fels, sirlyszrnyas P-sorozat tagja, a PZL P.11 exportra sznt, tovbbfejlesztett vltozata. A P.11-be ptett Bristol Jupiter motort a licenc-szerzds miatt Lengyelorszg nem exportlhatta, ezrt helyette a francia Gnome-Rhne ajnlatt elfogadva a 760 LE-s Gnome-Rhne 14Kds csillagmotort terveztk az j replgpbe pteni. Fkonstruktre Wsiewood Jakimiuk, aki Puawski 1931-es halla miatt a P.11 tervezst is befejezte. Az els prototpus, a P.24/I 1933 mjusban replt elszr. A msodik, P.24/II, vagy ms jelzssel Super P.24 prototpussal Bolesaw Orliski szzados a kategrijban sebessgi vilgrekordot lltott fel (414 km/h-s sebessget elrve). Az els kt prototpusba nem ptettek be fegyverzetet. A harmadik, nagyobb teljestmny, 661 kW-os (900 LE) 14Kfs motorral felszerelt, P.24/III, vagy ms jelzssel Super P.24bis prototpust 1934-ben bemutattk Le Bourget-ban, a 14. prizsi lgikilltson.
A sorozatgyrts P.11-en idkzben kisebb mdostsokat vgeztek, ennek eredmnye a P.11c vltozat lett. tterveztk a trzset, s a pilta jobb kiltsa rdekben lejjebb helyeztk a motort. Ezeket a vltoztatsokat a P.24 kvetkez, negyedik prototpusn is alkalmaztk, amellyel elszr 1936-ban emelkedtek a levegbe. Ennl a gpnl a P.11c trzsnek hts rszt hasznltk, az orr rszbe pedig a harmadik prototpuson is alkalmazott Gnome-Rhne 14Kfs motort ptettk be.
A negyedik prototpus lett P.24A tpusjellel az els sorozatgyrts vltozat. Fegyverzett a trzs oldalba beptett kt db 20 mm gpgy s kt db 7,92 mm-es gppuska alkotta. Konstrukcijt tekintve az A vltozattal lnyegben megegyezett a P.24B s a P.24C vltozat is, de elbbi fegyverzete ngy gppuska volt, utbbinl a ngy gppuska mellett kt db 50 kg lgibomba felfggesztsre is lehetsg volt.
A P.24D vltozatot Magyarorszg szmra alaktottk ki, ennek fegyverzett kt gppuska alkotta volna. A gp megvsrlsra azonban nem kerlt sor, helyette a Magyar Kirlyi Honvd Lgierben az olasz Fiat CR.32 vadszreplgpet rendszerestettk. Kvetkez vltozata a P.24E volt, amelyet a Romn Lgier ignyeinek megfelelen alaktottak ki. Ennek a tpusvltozatnak a gyrtsa Romniban, a brassi IAR[2] vllalatnl folyt IAR P.24E tpusjelzssel.
Utols kt sorozatgyrts vltozata a P.24F s a P.24G volt. Ezeket a vltozatokat egy mg ersebb, 700 kW-os (970 Le) Gnome–Rhne 14N07 motorral szereltk fel. Az F vltozat fegyverzett ngy gppuska, a G vltozatt kt gpgy s kt gppuska alkotta, mindkt vltozatra lgibombkat is lehetett fggeszteni.
A tpus legnagyobb teljestmny, legfejlettebb vltozata lett volta a P.24H, amelyet a lengyel lgiernek szntak. Ebbe 820 kW-os (1100 Le) Gnome–Rhne 14N21 csillagmotort terveztek bepteni, fegyverzett pedig kt gpgy s ngy gppuska alkotta volna. Fejlesztse azonban elhzdott, emellett a lengyel lgier is inkbb a jvbeni, korszerbbnek grkez PZL.50 Jastrzb rendszerestst tartotta volna clszernek, gy Lengyelorszg nmet megszllsig a H vltozat mr nem kszlt el.
Annak ellenre, hogy nagyobb teljestmny s jobb vadszreplgp volt, mint a PZL P.11, nem rendszerestette a Lengyel Lgier, amely inkbb a korszerbb, alsszrnyas PZL.50 Jastrzb vadszreplgpre vrt. Mikorra vilgoss vlt, hogy a kszld nmet invziig a PZL.50 nem kszl el, a lengyel lgier a P.11 s P.24 tpusok gyrtst szorgalmazta. Lengyelorszg megszllsig azonban egyetlen P.24 sem kerlt a lgierhz.
A PZL P.24-t legnagyobb mennyisgben Trkorszg s Romnia alkalmazta. Romnia, mely emellett a P.11F-t is gyrtotta licenc alapjn, lgiereje szmra hat db P.24E vltozatot vsrolt, majd az IAR licenc alapjn tovbbi 44 db-t gyrtott 1937–1939 kztt. A legyrtott rszegysgek kzl tbbet (pl. a trzs hts rszt) a romn tervezs IAR 80 vadszreplgpeknl hasznltak fel.
Trkorszg 14 db P.24A-t s 26 db P.24C-t rendelt, ezeket 1937-ig adtk t a Trk Lgiernek. Tovbbi 20 db-t gyrtottak licenc alapjn az A s C vltozatokbl Trkorszgban, a TKF Kayseri zemben, majd ksbb mg 30 db-t, ezek egy rszt azonban mr G vltozatknt fejeztk be. A trk gpeket az 1940-es vek vgig hasznltk gyakorl replgpknt. Egyes pldnyaiban ksbb a motort Pratt & Whitney Wasp tpusra cserltk le. A P.24 egyetlen fennmaradt pldnya egy trk hasznlat G-vltozat gp, amely ma Trkorszgban, az Isztambul melletti Yesilkyben tallhat replmzeumban van killtva.
Bulgria 1937–1938 kztt 14 db PZL P.24B vltozatot vsrolt. Ksbb tovbbi 26 db-t rendelt, amelyek kzl 1939 jliusig 22 db-t adtak t a Bolgr Lgiernek. A maradk ngy elkszlt ugyan, de a lgcsavar nlkli gpek a Vars Okcie vrosrszben lv gyrban nmet bombatmads sorn 1939 szeptemberben elpusztultak.
Grgorszg 1937-ben vsrolt t db P.24A gpet, majd 1938-ban tovbbi 25 db-t a P.24F, s 6 db-t a P.24G vltozatbl. A Grgorszg elleni 1940-es olasz tmads idejn a P.24 kpezte a grg vadsz-erk gerinct, a tpust a grg–olasz hbor folyamn vgig alkalmaztk.
Etipia megvsrolta a gp harmadik prototpust, a Super P.24bis gpet, amelyet 1936-ban a msodik abesszin–olasz hborban alkalmaztak.
|