A PWS–54 a Podlasiei Replgpgyrban (PWS) az 1930-as vek elejn tervezett s ptett egymotoros, hromszemlyes lengyel posta- s utasszllt replgp. Csak egy prototpusa kszlt el.
A replgpet a PWS-nl Zbysaw Ciokosz vezetsvel terveztk a lengyel Kzlekedsi Minisztrium felkrsre, mely egy ngyszemlyes, gyors, az 1931-ben megptett PWS–24 teljestmnyt fellml utasszllt s postareplgp megptsre adott megbzst. A replgp fejlesztse sorn a j aerodinamikai kialaktsnak szenteltek jelents figyelmet, ennek eredmnyeknt a PWS–54 ugyanazzal a motorral 40 km/h-val lett gyorsabb, mint a PWS–24. A gp prototpust 1932-ben ptettk meg, majd az SP-AHY lajstromjel gppel 1933 elejn hajtottk vgre az els felszllst Biala Podlaskban.
1933-ban a gpet tadtk a LOT Lengyel Lgitrsasgnak zemi prbkra. A LOT azonban pr v hasznlat utn kivonta a forgalombl s visszaadta a gyrnak, mert a replgp nem felelt meg az elvrsoknak. Legfbb fogyatkossga az alacsony hasznos terhels volt. Ngy utassal a hattvolsga csak 500 km volt, a tervezett 900 km-es hattvolsgot csak hrom utassal rte el. Ehhez jrult mg a gp nehz vezethetsge, valamint a tl nagy kigurulsi thossz. Mindezek kvetkeztben a LOT utasszlltsra nem hasznlta, csak postajratknt zemeltette, kis kihasznltsggal. A gp sorst vglegesen az pecstelte meg, hogy az 1933-ban forgalomba lltott PWS–24 ersebb motorral felszerelt vltozata, a PWS–24bis ugyanazt a teljestmnyt nyjtotta, mint a PWS–54.
A PWS–54 hagyomnyos aerodinamikai kialakts, felsszrnyas, vegyes pts (fa–fm) replgp. A trzs aclszerkezet, melyet vszonnal bortottak. A szabadonhord, trapz alak, a vgein elliptikusan lekerektett, egyrszes, kt ftarts szrny fbl kszlt, melyet vszonnal bortottak. Futmve hrompontos, a ffut rugstagja a szrnyhoz csatlakozik. A ffut kerekei ramvonalas burkolatot kaptak, melyen aerodinamikai fkeket helyeztek el. A trzs kzps rszn, a szrnyak alatt helyeztk el az 1,8 m 1,05 m 1,25 m mret utaskabint, melyben hrom utas szmra alaktottak ki lseket. Az utaskabin mindkt oldaln volt ajt. A piltaflke az utaskabin, illetve a szrnyak eltt, magasan helyezkedett el. A gp orr-rszbe a koda lengyelorszgi vllalata ltal gyrtott koda–Wright Whirlwind J–5 tpus kilenchengeres csillagmotort ptettk be, mely felszllsnl 240 LE maximlis teljestmnyt biztostott, norml utazsebessgnl pedig 220 LE nvleges teljestmnyt adott le. A motor kr az ramls javtsa rdekben Townend-gyrt ptettek. A csillagmotor egy vltoztathat llsszg, kttoll fm lgcsavart hajtott. 320 l-es zemanyagtartlyt a szrny kzps rszben helyeztk el. tlagos zemanyag-fogyasztsa az utazsebessg mellett 60 l/h volt. |