A PZL.16 az 1930-as vek elejn a varsi llami Replgpgyraknl (PZL) tervezett s megptett lengyel ngyszemlyes utasszllt replgp.
A replgpet a PZL-nl terveztk 1931-ben Stanisaw Prauss vezetsvel a lengyel Kzlekedsi Minisztrium felkrsre, mely a LOT Lengyel Lgitrsasgnl zemeltetett Junkers F 13 utasszllt gpek levltsra rt ki plyzatot. A PZL az .2 futrreplgp legyrtott, de a cskkentett rendels miatt megmaradt rszegysgeinek (szrny, farokrsz, futm, motor) felhasznlsval ptette meg a PZL.16 gpet, amely 1932 elejn hajtotta vgre az els felszllst. 1932 prilisban a replsi prbk sorn a csrk szerelsi hibja miatt a gp sszetrt. Habr a PZL.16 knnyebb s gyorsabb, valamint modernebb konstrukci volt, mint az ugyancsak a plyzatra ksztett PWS–24 s Lublin R–XVI, a baleset mgis megpecstelte a gp sorst. A fejlesztst felfggesztettk, a LOT pedig a PWS–24 megvsrlsa mellett dnttt.
Prauss a PZL.16 alapjn elksztette a PWS–54 versenytrsnak sznt PZL.17 utasszllt terveit, mely szabadonhord szrnyat kapott volna, valamint javtott aerodinamikai tulajdonsg trzzsel terveztk. A tervet azonban elvetettk, mg a prototpust sem ptettk meg.
A PZL.16 egy hagyomnyos elrendezs, felsszrnyas, teljesen fmpts konstrukci. A PZL .2-tl szrmaz, mechanizlt, orrsegdszrnnyal s vellapokkal felszerelt szrnyak dcokkal merevtettek. A trzs aclbl kszlt rcsszerkezet, mely vszonbortst kapott. A trzs motorhoz kzeli rszeit dural lemezzel burkoltk. Futmve hagyomnyos, hrompontos. A ffutk kerekei ramvonalas burkolatot kaptak. A replgp kabinja tszemlyes. Ell a pilta foglalt helyet, mgtt kt sorban a ngy utas lse helyezkedett el. A kabin bal oldaln helyeztk el az ajtt. A replgpbe egy kilenchengeres koda–Wright J5–A Whirlwind csillagmotort ptettek, amely egy kttoll fm lgcsavart hajtott. A motor krl Townend-gyr helyezkedett el. 280 l ssz-trfogat zemanyagtartlyait a szrnyban ptettk be. A gp zemanyag-fogyasztsa norml utazsebessgnl 50 l/h volt. |