Adorján János gépészmérnök, repülőgép-tervező a hazai repülés egyik úttörő személyisége, gépészmérnöki oklevelét Stuttgartban szerezte 1903-ban, hol Gottlieb Daimler tanítványa és pártfogoltja volt. 1906–1909 között Párizsban az autóiparban működött, s az akkor kibontakozó francia aviatika hatására kezdett repüléssel foglalkozni. Hazatérve – Magyarországon elsőként – megtervezte és hazai cégekkel elkészíttette repülőgépét és gépének motorját. 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával, Blériot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle” (Szitakötő) nevű, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.
1910 őszén a Helios garázs által alapított Blériot-pilótaiskola vezetését vette át, majd 1912-től az autószakmához tért vissza. Több évtizeden át a budapesti Mercedes-képviselet üzemvezetője volt. A II. világháború után az Ikarus Autóbuszgyár mérnökeként számos újítással járult hozzá az üzem korszerűsítéséhez és gyártmányai fejlesztéséhez.
Adorján János repülőgép-tervező születésének 125. évfordulója alkalmából a Magyar Nemzeti Bank 1000 Ft címletű kupronikkel emlékérmét bocsátott ki „Libelle repülőgép” elnevezéssel. Az érme a 2005-ben megkezdett „Magyarok szerepe a világ műszaki-tudományos fejlődésében” című emlékérme-sorozat részeként jelent meg, a „100 éves az első postaautó” és a „Ford T-modell” érmék után. A különleges, négyzet alakú emlékpénz Bitó Balázs művész tervei alapján készült. Előlapján – a kötelező érmeképi elemek mellett – a Libelle repülőgép motorja látható a légcsavar egy részletével, a hátlapot pedig a Libelle díszíti. Szintén itt olvasható az „Adorján János az első sikeres magyar repülőgép tervezője” felirat, valamint Bitó Balázs tervezőművész mesterjegye. Az érme anyaga kupronikkel (75% réz, 25% nikkel), súlya 14 gramm, mérete 28,43×28,43 mm, széle sima. Az emlékérméből 20 ezer példány készül, fele selyemfényű (BU), a többi tükörfényes (proof) kivitelben. |