A magyar replk helyzete korntsem volt olyan kedvez, mint a klfldi ttrk. Mg klfldn az llam s s a magnosok tekintlyes sszegekkel tmogattk a repls gyt, addig Magyarorszgon teljesen kznysek voltak irnta. Blriot az 1909-es La-Manche csatorna treplse utn, ugyanezen v oktberben Budapesten ejti bmulatba a nzk ezreit. A hazai replk pedig mg csak a kezdet kezdetn voltak ekkor.
A Magyar Aeroklub 1910-ben nemzetkzi versenyt rendezett. Ez technikai szempontbl azt jelentette, hogy a klfldi rsztvevk sikere a magyar repls fejldsre bizonyos hatssal volt. A helyzet a replstudomny mvelse terletn is sivr volt. Bnki Dont a megyetemen az 1913/14. tanvben fakultatv trgyknt kezdte meg az oktatst. Bnki figyelmt a repls problmira a stabilizls krdsre irnytotta.
Giroszkppal vezrelt szervomotoros stabiliztort szerkesztettek Melczer Tibor s Vg Pl mrnkk. Ennek alapelvei szerint tervezte Vg a hbor utn a nmet Zeiss cg szmra replgprl fnykpez kszlk automatikus felfggeszt szerkezett.
Klfldn a sorozatos replsgyi sikerek lehetv tettk a jl bevlt gptpusok sorozatgyrtst. A hadvezetsg korn felismerte a replgp katonai alkalmazsnak szksgessgt. Gyrthat tpus nem volt, de ennek ellenre 1913-ban megalakult Budapesten a Magyar Replgpgyr, melynek els vezetje a jnev pilta, Wittmann mrnk volt. 1914-ben az aszdi javtintzet karosszria mhelybl ltrejtt a Lloyd gyr. A magyar ipar mindjrt a hbor els heteiben tudta biztostani a magyar hadsereg replgpszksglett. A magyar gyrak 1918-ban 778 repltestet (srknyt), a hbor egsz tartama alatt 2069 db testet s 1146 db motort gyrtottak. sszehasonltsul az ellensges nagyhatalmak ssztermelse 14 000 srkny s 200 000 motor volt. A szvetsges Nmetorszg 47 000 srknyt s 42 000 db motort gyrtott.
rdekes prblkozsknt meg kell emlteni a Petrczy—Krmn-Zurovec fle kttt helikoptert. Ez lnyegben egyms fl helyezett, fggleges tengely krl ellenttes irnyba forg kt darab 6 m tmrj lgcsavarbl llt. A tengelyek egyike cstengely volt, melyet kpos kerkkel hrom egyenknt 120 LE motor hajtott meg. Tbb sikeres emelkeds utn 50 mter magasban flra hosszat tartzkodott a gp, de ezutn lezuhant, amire a tovbbi ksrletek abbamaradtak.
Az els magyar helikopter fldet r
Az sszeomls utn az elllott helyzet a termelmunkra igen bntan hatott, s emiatt a replgpgyrts is abbamaradt. A vilghborbl visszamaradt gpeket a romnok hurcoltk el. A megmentett s a ksbb ptett gpekbl 1920 februrjban megalakult a Magyar Aeroforgalmi Rt; amely postaforgalmi munkt s szemlyszlltst vgzett. 1921-ben az llami tmogats elmaradsa miatt sznt meg.
A trianoni bkeszerzds miatt az ANTANT az sszes magyarorszgi replgpet megsemmistette. Az ptsi tilalmat csak 1922 vgvel oldotta fel, slyos korltozsokkal. Csak olyan gp volt pthet, amelynek a motorja maximlisan 60 LE, katonai clokra nem alakthat t, legnagyobb emelkedsi magassga 4000 mter s a maximlis sebessge 170 km/ra lehetett. 1927 jniusban engedmnyeket tettek, de hadicl gpek ptst tovbbra is tiltottk. |