Termszetesen a helikopternek is kormnyozhatnak kell lennie. Ezt a problmt a replknl viszonylag knnyen meg lehet oldani vezrskokkal s lgterelkkel, amik a lgramlat elterelsvel megvltoztatjk a haladsi irnyt. A helikopternl azonban a kis sebessg miatt ez nem elgsges.
A fggleges tengely menti elfordulst a farokrotor fordulatszmnak nvelsvel, vagy cskkentsvel lehet elrni, de ltalban a rotorlapok dlsszgnek vltoztatsval rik el. A duplarotoros gpeknl ezt a hatst a kt rotor eltr sebessggel val forgatsval lehet elrni. Ezeknek a vezrlse ltalban pedlokkal trtnik.
A helikopter megdntshez (elre, htra) s az oldalazshoz a rotorlaptokat az egyik oldalon megdntik, megvltoztatjk az llsszgt, gy az egyik oldalon nagyobb lesz a felhajter, mint a msikon. Ezt az eljrst ciklikus llsszg-szablyozsnak nevezik.
A helikopter irnytsra a pedlokon kvl hrom vezrlrendszer szolgl. A kollektv kar (collective pitch control lever), ami az sszes rotorlapt llsszgt egyszerre vltoztatja (az emelkedst szablyozva).
A sebessgvezrl szablyozza a hajtm fordulatszmt. Ez ltalban egy forg markolat az elbb emltett karon. A helikopterek rotorjait egy adott fordulatszmra tervezik, s ettl csupn nhny szzalkkal szabad eltrni. Ezt a folyamatot ltalban a piltnak kell szemmel tartania, de egyes helikoptereken ezt egy szervo-visszacsatols automatika elvgzi a pilta helyett.
A ciklikus (cyclic) vezrl segtsgvel lehet a rotorlaptokat az egyik oldalon megdnteni s a helikoptert ezzel a vzszintes skban mozgsba hozni. Ez a vezrl ltalban a pilta eltti botkormny.
A rotorlaptok halads kzben az egyik oldalon a rotor fordulatszmval plusz a helikopter sebessgvel, a msik oldalon pedig a rotor fordulatszmval mnusz a helikopter sebessgvel mozognak, gy a kt oldalon klnbz nagysg felhajter lp fel. Ennek ellenslyozsra a rotorlaptvezrl rendszer s/vagy a laptok fel-le hajlst enged mechanizmus ciklikusan vltoztatja a rotorlaptok llsszget. Az elrenyomul s visszavonul laptok tnye szab korltot a helikopter sebessgnek.
Ha brmely szrnyon tl nagy az llsszg, belertve a rotorlaptokat, a szrny fltti lgramlat megtrik s eltnik a felhajter. Ezt aerodinamikus merevedsnek (tessnek) hvjk. Egy helikopter esetben ez hrom mdon fordulhat el.
- 1. Ahogyan n a helikopter sebessge, a laptok elrik a hangsebessget s lkshullmokat okozhatnak a lapt felett, ami a felhajter eltnshez vezet.
- 2. A visszavonul lapt kisebb sebessg relatv lgramlattal tallkozik, ezt a vezrlrendszer meredekebb tmadsi szggel prblja korriglni. Ha elg alacsony a relatv lgramlat s elg meredek a tmads szge, az aerodinamikus mereveds elkerlhetetlen. Ezt nevezik visszavonul pengemerevedsnek.
- 3. Ha alacsony fordulatszmon tl nagy tmadsi szget lltunk be, aerodinamikus mereveds kvetkezik be.
A helikopter br motormeghajts jrm, azonban kpes a laptok lendlett, valamint a lefel irnyul mozgst kihasznlni. A rotor magtl, mintegy "szlmalomknt" fog forogni. Ezt a mdszert autorotcinak hvjk, s ad nhny rtkes msodpercet a legnysgnek, hogy talljon egy leszllsra alkalmas helyet, ha a hajtm valamilyen okbl lell.
A helikoptereket gy tervezik, hogy mg a hajtm lellsakor is mkdjn a farokrotor, gy meghajts nlkl is irnythat marad.
A ciklikus vezrlrendszer egyik rdekessge, hogy a laptokat 90-kal a kvnt haladsi irny eltt dntik meg. Ez azrt van, mert ha az ember megprbl megdnteni egy prg testet, pldul egy rotort, akkor az az erhats irnytl jobbra fog elmozdulni. Ezt giroszkopikus precesszinak nevezik. Ezrt teht a rotort 90-kal a kvnt irny eltt dntik meg. Pldaknt, az elrehaladshoz ell kevesebb felhajterre van szksg, mint htul, ezrt a pilta elretolja a botkormnyt. A helikopter vezrlrendszere a dntert 90-kal eltolja a rotor forgsirnyval szembe, jobban nyomva a rotort oldalrl, mint ellrl vagy htulrl.
A feltallknak sok-sok vbe tellett, mire felismertk ezt a folyamatot, s sikerlt thidalniuk ezt a problmt. |