Utasszllt replgpek:
Az utasszllt replgpeket hattvolsg szerint kategrikba soroljk.
- Kis hattvolsg gpek 10–60 frhellyel, 1000 kilomteren belli fuvarozsi feladatokat oldanak meg. Hajtmvk tbbnyire lgcsavaros gzturbina vagy gzturbins sugrhajtm. Sebessgk ltalban 600 km/h alatt marad, felszll tmegk 50 tonnig terjed.
- Kzphattvolsg utasszllt gpek maximum 5000 km replsi tvolsgig.
- Nagy hattvolsg gprl 5000 km-es replsi tvolsg fltt beszlhetnk. A
kzp s nagy hattvolsg gpek szerkezete kzel azonos. Sebessgk csaknem 1000 km/h-ig terjed, replsi magassguk meghaladhatja a 10 000 mtert. A nagy magassgban fellp vkuum miatt utasterket tlnyomsos kabinknt alaktjk ki. Hajtmveik gzturbins sugrhajtmvek. Az risgpek felszll tmege elri a 400 tonnt is, a frhelyek szma pedig az 500-at.
A replgpek tmege nem tl nagy, a felszll sebessg cskkentse miatt. A Boeing 747-es kerektve 435 tonna, de pldul a Tupoljev Tu-134 csak 20-30 tonna.
Teherszllt replgpek:
A teherszllt replgp az utasszllt replgpbl fejldtt ki, ltalnossgban vve a gyors szlltst ignyl, nagy (harc)rtk ruk mozgatsra hasznljk. Kezdetben, az 1920-as vek elejtl a polgri utasszllt gpekbl talaktott gpeket gyakran mostohbb krlmnyek kztt, alacsonyabb elltsi szinten kiptett replterekrl kellett zemeltetni. Ezen gpek mg fknt az utasszlltst kiegszt csomagszlltk voltak, ksbb a 30-as vek elejtl, a megfelel tpusok kifejlesztsvel vltak igazn teherru szlltkk. A 20. szzad hboriban, fleg a msodik vilghbor eltt s annak elejn nagy szmban alkalmaztak civil teherszllt replgpeket, amik egyre nehezebben tudtk elltni a dinamikusan fejld harchelyzetek diktlta ignyeket. Ezrt a harctri tapasztalatok alapjn megfogalmazdtak a katonai teherszllt replgpek legfontosabb paramterei, a velk szemben tmasztott kvetelmnyek. Sebessgk a vilghbor miatt rohamosan fejld motorok s hajtmvek kvetkeztben ktszeresre, hromszorosra, teheremel kpessgk a sokszorosra ntt, mint eldeik. Ezeket a katonai teherszllt replgpeket a Fld minden pontjn bevetettk mr. A vilghbor utn alkalmazni kezdett lgcsavaros gzturbinkkal, s ksbb a gzturbins sugrhajtmvekkel mind sebessgk, mind teheremel kpessgeik megtbbszrzdtek, ezzel klnfle tpusaik alakultak ki. Az 1950-es vek msodik feltl egyre jobban fejld civil lgiszlltsi iparg szksgess tette, hogy az utasszllt gpekbl ruszllt vltozatokat is kifejlesszenek. Ezen gpek utastere egy rn bell talakthat teherszllt gpp. A 21. szzad elejre a lgi ruszllts fejldse vente – az utasszllts 5–6%-kal val venknti nvekedsvel arnyosan – tovbb n.
Fontosabb lgiszllt vlallatok: UPS, FedEx, DHL, Antonov Design Bureau, stb.
Nemzetkzi szervezete az IATA (International Air Transport Assotiation – magyarul Nemzetkzi Lgi Szlltsi Szvetsg).
Sportreplgpek:
A sportreplgpek vitorlz s motoros kategrikra oszthatk.
- Vitorlz replgp. A gondos ramlstani kialakts, hossz s karcs szrny s knny ptsi md jellemzi a vitorlz replgpeket. nllan flszllni nem kpesek (kivve a segdmotoros
verzikat). Indtsukat csrlvel vagy gumiktllel a fldrl, illetve motoros replgpes vontatssal lehet elvgezni.
- Motoros sportreplgp. A motoros sportgpeket ltalban dugattys motorral forgatott lgcsavar hajtja. A mreplsre alkalmas gpeken a motor szerkezetben, az zemanyagban, valamint a kensi rendszerben klnleges megoldsokra van szksg. Az ilyen gpek szerkezett nagy ignybevtel (6–9 g gyorsuls) elviselsre kell mretezni.
Mezgazdasgi replgpek
A mezgazdasgi replgpek a talaj kzelben, ltalban 15 m-nl alacsonyabban replnek, (mtrgyaszrs 12–15 m, vegyszeres porozs 3–5 m, folykony vegyszer permetezse 1–3 m) gy felszerelsk s kialaktsuk a gyakran ismtld feladatok elltsra teszik ket alkalmass. Feladatuk lehet a nvnyvdelem, amikor is vegyszertartlyt, szivattykat s szr berendezst ptenek a replgpre, ill. replgpbe. Hasznlhatjk mg kutats–ments, tzolts, a talaj, nvnyzet, ill. vadllomny megfigyelsre is.
Specilis cl replgpek
Pldul erdtzek oltsra a replgpet gy alaktjk t, hogy egy specilis tartlyba menet kzben egy kzeli tbl vizet tudjon felvenni, s a tz fl rve azt oltsra tudja hasznlni.
Ksrleti replgp:
A ksrleti replgpeket aerodinamikai kutatsokra hasznljk. A klnfle hajtm-ksrletek cljbl ptik ezeket a gpeket. Az USA-ban a ksrleti gpeket megklnbztets cljbl X tpusjelzssel ltjk el. Minden gpen megtallhat egy j aerodinamikai megolds, amit tesztelni kvnnak. A ksrleti gpeken bevlt megoldsokat a jvbeli replgpeken alkalmazzk. A ksrlet eredmnyei lassan szivrognak t a gyrtsi folyamatba, sokszor nhny vtized mlva kerlnek t. A fejleszts sorn knny, nagy szilrdsg szerkezeti elemeket, hossz lettartam, gazdasgos hajtmveket, korszer fedlzeti mszereket fejlesztenek ki, amelyeket a polgri gpek tervezsekor is felhasznlnak. |